Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır - Pusula
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 25.059 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 145.636 yorum yapıldı. Bugün 0 konu ve 0 ileti gönderildi.. Toplam : 22907 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır, konusunu okuyorsunuz... Bu konu 2008 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır}   Okunma sayısı 2008 defa

0 Üye ve 2 Misafir konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mavi

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 2.494
  • Konu: 741
  • Derviş: 86
  • Teşekkür: 18


Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır


ـ عَنْ أبى هُرَيْرَة رَضِيَ اللّهُ عَنْه قَالَ: >قَالَ رَسُولُ اللّهِ #: إنَّ اللّهَ تَعالى يَغَارُ وَإنَّ الْمُؤْمِنَ يَغَارُ وَإنَّ غَيْرَةَ اللّهِ أنْ يَأتِى الْمُؤْمِنُ مَا حَرَّمَ اللّهُ تَعالى عَلَيْهِ[. أخرجه الشيخان والترمذي

Hz. Ebû Hüreyre (radıyallahu anh) anlatıyor:
"Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:
 "Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır. Allah'ın kıskanması,
mü'minin Allah'ın haram ettiği şeyi yapmasıdır."
[Buhârî, Nikâh107, Müslim, Tevbe 36, (2761); Tirmizî, Radâ 14, (1168).>

AÇIKLAMA:

Kıskançlık diye çevirdiğimiz kelime gayret'tir. dilimizde gayret kelimesi kıskançlık manasına kullanılmaz. Çaba veya cehd manasındadır. Kadı İyaz, kıskançlık manasına olan gayret'in, kelime olarak tegayyürü'lkalb'ten inşikak ettiğini söyler.

 Şöyle der: "Bu kendine mahsus olan şeyde müşâreke (ortaklık) sebebiyle
öfkenin kabarması, kalbin tegayyürüdür."
Bu hal, en ziyade karıkoca arasında olur.
Söylediğimiz bu husus insanlar hakkındaki kıskançlığı açıklar.

Allah'a nisbet edilen kıskançlığa gelince:

Bu hususta Hattâbî derki:
"Allah hakkında kıskançlığın ne olduğunu en iyi açıklayan şey
Ebû Hureyre hadisidir."

Hattabî burada, sadedinde olduğumuz hadisi kasteder.
Çünkü orada;
"Allah'ın kıskanması, mü'minin Allah'ın haram ettiği şeyi yapmasıdır"denir.

 İyaz der ki:

 "Allah hakkında gayret'in, onu yapanın hâlini değiştirdiğine
işaret olması da muhtemeldir. Dendi ki, asıl itibariyle gayret, hamiyet
ve izzeti nefisdir. Bu tarif, "gayret"i tegayyürün gerektirdiği şeyle tefsir
etmektir, böylece gadaba râci olur. Cenâb-ı Hak, Kitabında gadab ve
rıza'yı kendi nefsine nisbet etmiştir."

İbnu Arabî der ki:

"Tegayyürün Allah hakkında muhal olduğu kat'î delille sabittir.
Öyleyse lâzımı ile tevili gerekir. Onun lâzıımı ise vâid'dir ve faile
ceza verilmesidir." Aynî, "Allah'ın gayretini (kıskanmasını), fevâhişten
(çirkin fiillerden) yasaklaması ve onları haram kılması ve onlardan menetmesi"
diye tarif eder ve şöyle açıklar:

"Çünkü gayyur (kıskanç), kıskandığı şeyden başkasını zecr eden
(yasaklayan kimsedir). Bu hususu, Resululah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın
وَمِنْ غَيْرَتِهِ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ Allah kıskanç olduğu için fevâhişi haram etti "hadisi açıklamıştır.
Yani haram etti demek, işlenmesini yasak etti demektir.
Yine Aleyhissalâtu vesselâm buyurmuştur ki:

 "Allah'ın kıskanması, mü'minin Allah'ın haram kıldığı şeyi yapmamasıdır."

ـ وَعَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللّهُ عَنْه قَالَ: >قَالَ رَسُولُ اللّه # يَقُولُ: َ أحَدَ أغْيَرُ مِنَ اللّهِ، مِنْ أجْلِ ذلِكَ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَما بَطَنَ، وََ أحَدَ أحَبُّ إلَيْهِ الْمَدْحُ مِنَ اللّهِ، مِنْ أجْلِ ذلِكَ مَدَحَ نَفْسَهُ[. أخرجه الشيخان والترمذي

İbnu Mes'ud (radıyallahu anh) anlatıyor:

"Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ı işittim, şöyle diyordu:
"Allah'dan daha kıskanç kimse yoktur. Bu sebeptendir ki fevâhişin açığını da
kapalısını da haram kıldı. Medihten Allah kadar hoşlanan bir kimse de yoktur.
Bu sebeptendir ki nefsini medhetmiştir."
[Buhârî, Nikâh 107, Tefsir, En'âm 7, Tefsir A'raf 1, Tevhid 15;
Müslim, Tevbe 33, (2760); Tirmizî, Daâvât 97, (3520).>

AÇIKLAMA:

1- Fevâhiş kelimesi fahişenin cem'idir. Fâhişe, gerek söz ve gerekse fiille icra edilen herçeşit çirkin fiildir. Allah'ın bütün haramları fevâhiş'e girer. İbnu'l-Esir, en-Nihaye'de şöyle açıklar: "Hadiste fuhş, fâhşe, meâsi ve günahlardan çirkinliği fazla olanlara denmiştir. Çoğu kere de zina manasında gelmiştir."

2- Allah'ın medh'i sevmesi hakkında Aynî der ki: "Bu, kulların maslahatına bir durumdur. Çünkü kullar, Allah'a (güzel isimlerle tesmiye, nâkıs sıfatlardan tenzih ve kemal sıfatlarıyla tavsif etmek suretiyle) senâ etmekle sevap kazanırlar ve bundan istifade ederler. Değilse Allah Teâla Hazretleri bütün âlemlerden müstağnidir, hiç bir şeye ihtiyacı yoktur. İnsanların medh'i Ona bir fayda vermediği gibi, medhi terketmeleri de zarar vermez.

Hadiste, Allah'a senâda bulunmanın tesbih, tehlil, tahmid ve diğer zikirlerle Allah'ı anmanın fazileti gözükmektedir."

İbrahim Canan, Kütüb-ü Sitte Tercüme ve Şerhi
Konu Adresi: http://www.dervisler.net/allah-kiskanctir-mumin-de-kiskanctir-t4646.0.html



Bulmak değil imiş bilmek, bilmek değil imiş bulmak, Evliyaya gönül vermek, rengine boyanmak imiş...

Çevrimdışı Alem İrşad Görsün

  • Çalışkan Üye
  • ***
  • İleti: 446
  • Konu: 22
  • Derviş: 1159
  • Teşekkür: 0
Ynt: Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır
« Cevapla #1 : 23/09/08, 14:24 »
Bu kendine mahsus olan şeyde müşâreke (ortaklık) sebebiyle
öfkenin kabarması, kalbin tegayyürüdür."
 X:01 kurbanım


Kapında bir ömür,
Gitse yeridir,ey Sevgili!
Senin kapından çevrilen var mıdır?
Yüzüne kapadığın var mıdır?

Çevrimdışı vatandaş

  • Çalışkan Üye
  • ***
  • İleti: 729
  • Konu: 22
  • Derviş: 1218
  • Teşekkür: 1
Ynt: Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır
« Cevapla #2 : 23/09/08, 16:35 »
Evet..ilk duyduğumda anlamamıştım..bu ikinci kez bu sohbeti okuyuşum..Allah razı olsun..


Bu kapı Allah kapısı;
resulullahtadır tapusu..

Çevrimdışı Sofi_Bu.Rock

  • Çalışkan Üye
  • ***
  • İleti: 568
  • Konu: 47
  • Derviş: 647
  • Teşekkür: 3
Ynt: Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtır
« Cevapla #3 : 23/09/08, 16:35 »
Bir şeye fazla muhabbet tez ayrılık getirir derler. İşin içindeki inceliği çözmek lazım.  :X06
Allah (cc) razı olsun. kurban


"Gamına gamlanıp olma mahzun,
Demine demlenip olma mağrur.
Ne dem bâki, ne gam bâki, ya hû!"

(Yavuz Sultan Selim)


Paylaş facebook Paylaş twitter
 

'Hayırlı evlat' için 5 önemli eğitim Kurban, Cennette Çiğ köfte Var mı? ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 1.518 saniyede oluşturulmuştur


Allah kıskançtır, mü'min de kıskançtırGüncelleme Tarihi: 17/11/19, 23:46 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) |Sitemap | Facebook | Twitter | İletişim