Hepimiz Çobanız - Semerkand Dergisi
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 25.061 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 145.643 yorum yapıldı. Bugün 0 konu ve 3 ileti gönderildi.. Toplam : 22909 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Hepimiz Çobanız, konusunu okuyorsunuz... Bu konu 2531 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Hepimiz Çobanız}   Okunma sayısı 2531 defa

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı furkan61

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 1.891
  • Konu: 675
  • Derviş: 507
  • Teşekkür: 9
Hepimiz Çobanız
« : 25/03/09, 01:02 »
Hepimiz Çobanız


“Her biriniz çobansınız ve elinizin altındakinden sorumlusunuz. Yönetici bir çobandır ve elinin altındakileri layıkıyla muhafaza etmekten sorumludur. Erkek ailesinde bir çobandır ve o da eli altındakilerden sorumludur. Kadın da kocasının evinde bir çobandır ve eli altındakilerden sorumludur. Hizmetçi de efendisinin malında bir çobandır ve elinin altındakilerden sorumludur. Dikkat edin! Her biriniz çobansınız ve her biriniz sorumlusunuz.” (Hadis-i Şerif)

Hadis-i şerifler dinimizin ve özellikle Kur’an-ı Kerim’in açıklayıcısı hükmündedir. Allah Rasulü s.a.v.’in çeşitli vesilelerle söylediği sözler, asırlardır müslümanların yoluna ışık tutmakta. Yukarıdaki hadis-i şerif yaygın şekilde bilinen ve kullanılan hadislerden. Buharî, Müslim, Tirmizî ve Ebu Davud gibi muhaddislerin kitaplarında yer almakta. Özellikle Buharî çeşitli konular altında hadisi tekrar tekrar vermiş. Bu yinelemelerden anladığımız, hadisin çok kuşatıcı olduğu.

Bu hadis-i şerifi, hakkında eskiden beri yapılmış olan açıklamaları göz önünde bulundurarak açıklamaya çalışalım. Ancak daha önce, Ebu Hureyre r.a.’ın hadisi tamamlayan rivayetini de ekleyelim:

“Her Çoban kıyamet günü hesaba çekilecektir. Sürüsüne Allah’ın emirlerini tatbik etti mi etmedi mi?”

Meşhur hadis alimi Kastalanî hadisi şerh ederken şöyle der:  “Herkes sorumluluğu altındakini iyi duruma getirmekle vazifelidir. Sorumlu kimse adil davranmalı, sorumluluğu altındakilerin ihtiyaçlarını gidermelidir. Bunları yapan kişi bol haz alır ve çok hasenatla mükâfatlandırılır. Aksi takdirde sorumlu olduğu şeylerin her biri ahirette hakkını talep edecektir.”

Kastalanî açıklamalarını şöyle devam ettirir: “Yönetici, idare ettiği kişilerde kanunları adil bir şekilde uygulamakla sorumludur. Erkek, ailesinin nafakasını, giyimini, geçimini sağlamakla; kadın, kocasının hayatını güzelce düzenlemekle, malını gözetmekle, çocuklarını korumakla, misafirlerine iyi davranmakla ve kendi nefsini haramlardan sakınmakla görevlidir. Evlat da babasının malını korumalı, maslahatını gözetmelidir. Bu hadiste önce genel bir ifade kullanılmıştır. ‘Her biriniz çobansınız ve her biriniz elinin altındakinden sorumludur.’ denilmiştir. Daha sonra erkek, kadın, hizmetçi ve evlat yönünden ifade özelleştirilerek açıklanmıştır. Sonra, ifadeyi güçlendirmek için, tekrar genel ifade kullanılmıştır. Bu şekilde başta ve sonda genel bir ifade tercih edilmiş ve herkes uyarılmıştır.” (İrşâdu’s-Sârî)

Kastalanî’nin dikkat çektiği gibi hadis-i şerifteki üslup oldukça önemlidir. Yine meşhur alim Bedrettin Ebi Muhammed   Aynî de “Umdetü’l-Kârî” adlı eserinde Kastalanî’nin söylediklerini tekrarlar ve onun fikirlerine katılır.

Hadisteki genele ve özele hitap eden ifadeler çeşitli maksatlar barındırmaktadır.. Genel ifade edişten maksat, her müminin bu bilinç üzre olmasıdır. Öyleyse müminlere bir çağrı yapılmıştır. Nitekim bu meyanda, tüm müminlere hitap eden, hadisler çoktur. Zaten Allah Rasulü s.a.v.’in muhatabı da şüphe yok ki bizleriz. Bunun yanında özel ifade edişten yani yöneticiyi, erkeği, kadını ve hizmetçiyi özellikle söylemekten maksat ise, herkesin bu uyarının muhatabının bir şekilde kendisinin olduğunu bilmesidir. Zira herkes ya kocadır ya da eştir. Bir şekilde herkes ya hizmet eder ya da yönetir. Öyleyse hepimiz sorumluyuz.

Hadis üzerinde fikirlerini beyan eden bir diğer kişi de, “Sahih-i Buharî” açıklayıcılarından olan Askalânî’dir.  O, hadisteki “râî: çoban” kelimesi üzerinde durmuş ve hadisi bu yönden açıklamayı tercih etmiştir: “Hadis-i şerifteki ‘raî’ kelimesi ‘koruyan, kendine güvenilen, sorumluluğu altındakinin iyiliği gözeten’ kişidir.”

Bunun dışında Askalânî hadis-i şerifi farklı bir yönden de okumayı tercih eder. Bu şekilde hadisi birinci anlamının dışında nasıl anlayacağımızı gösterir. Ona göre, hadisten şu anlam da çıkmaktadır: “ Kişi aynı zamanda azaları üzerinde sorumluluk sahibidir. Yapıp etme, söz ve itikat açısından her ne emredilmişse yapması, her ne yasaklanmışsa terk etmesi meselesinde, insanın azaları, potansiyeli ve hisleri kişinin sürüsü hükmündedir. Bir başka itibarla bakıldığında, insan çoban olduğu kadar güdülendir de...” (Fethu’l-Bârî)

Hattâbî de bu hadisle ilgili şunları ekler: “Yöneticinin çobanlığı, kanunları uygulamak ve hüküm verirken adalete riayet etmek suretiyle dinî unsurları korumaktır. Erkeğin ailesine çobanlığı, işlerini idare etmek ve haklarını yerine getirmek; kadının çobanlığı, evin, çocukların, hizmetçilerin işlerini tanzim etmek, her hususta kocası hakkında hayırlı şeyleri istemektir. Hizmetçinin çobanlığı, eli altında bulunan şeyleri koruması, yapması gereken işleri yapmasıdır.”

Allah Rasulü s.a.v. peygamber olarak gönderilişini, “İnsan ahlâkını tamamlamak üzre gönderildim.” diyerek açıklamıştır. O’nun sözlerini bu pencereden bakarak okuduğumuzda, anlamaya çalıştığımızda, tamamıyla hayatımızı kuşatan ve bizlere yol gösteren sözler olduğunu anlarız.  İbrahim Canan da “Kütüb-i Sitte Şerhi”nde bu açıdan bakarak açıklama yapmayı tercih etmiştir: “Hadis, herkesin bir sorumluluk ve salahiyet dairesinin olduğunu göstermektedir. İmamdan maksat devlet reisidir (Biz hadiste geçen ‘imam’ kelimesini ‘yönetici’ olarak çevirdik). Dikkat edilirse imam, erkek, kadın, hizmetçi, evlat gibi görevleri farklı olan şahıslar, ‘çoban’ vasfında birleşmektedir. Şüphesiz bunların her birinin sorumlu olduğu hususlar farklıdır. Bu ve benzeri hadisleri dikkate alan alimler şu hükme ulaşmıştır: Mükellef kimse, hükmü altındakilere karşı vazifelerinde kusur işlemişse kıyamet günü hesaba çekilecektir.”

Son söz olarak Tîbî’nin yorumlarını verelim: “Bu hadisten anlıyoruz ki, çoban zatı için tutulmaz, mal sahibinin, güdülmesini istediği şeylerin muhafazası için tutulur. Öyle ise din hükümlerini koyan Allah Tealâ’nın müsaade ettiği şeyler dışında tasarrufta bulunulmamalıdır. Bu hadis, konusunda çok tatlı, böylesine genelleyici, böylesine ifade güzelliğine ulaşmış bir başka örneği olmayacak mükemmellikte bir temsildir.”


Selim GÜNEŞ
Semerkand Dergisi, Mart 2009 123.SAYI, Diğer Yazılar

Konu Adresi: http://www.dervisler.net/hepimiz-cobaniz-t9047.0.html




Çevrimdışı Güllere Hasret

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 4.296
  • Konu: 1265
  • Derviş: 364
  • Teşekkür: 121
Cevaplandı: Hepimiz Çobanız
« Cevapla #1 : 27/03/09, 02:47 »
Allah razı olsun kurban...Vesselam!... :X06



Çevrimdışı Kararlı

  • Murakıp
  • *****
  • İleti: 7.047
  • Konu: 1851
  • Derviş: 4252
  • Teşekkür: 30
Cevaplandı: Hepimiz Çobanız
« Cevapla #2 : 27/03/09, 20:30 »
 X:01 :X06



Çevrimdışı _menzil

  • Üye
  • **
  • İleti: 103
  • Konu: 34
  • Derviş: 8915
  • Teşekkür: 1
Cevaplandı: Hepimiz Çobanız
« Cevapla #3 : 31/08/10, 03:07 »
Alıntı
Bu hadisten anlıyoruz ki, çoban zatı için tutulmaz, mal sahibinin, güdülmesini istediği şeylerin muhafazası için tutulur. Öyle ise din hükümlerini koyan Allah Tealâ’nın müsaade ettiği şeyler dışında tasarrufta bulunulmamalıdır.

 :X06

 X:01



Ey Rabbim, canımızı gafletle alma, kâmil imanla al. Şeytanın şerrinden halas eyle. Karanlık toprağın soğukluğundan haberimiz yok. Işık olarak amel-i salih nasip eyle. Enbiya-i zîşanın şefaatine, evliya-i izamın himmetine nail eyle. Sâdâtın üzerimizdeki emeklerini zayi etme. Amin...

Çevrimdışı berigel_beri

  • Çalışkan Üye
  • ***
  • İleti: 460
  • Konu: 181
  • Derviş: 6330
  • Teşekkür: 6
Cevaplandı: Hepimiz Çobanız
« Cevapla #4 : 26/03/11, 23:07 »
Hepimiz Çobanız


“Her biriniz çobansınız ve elinizin altındakinden sorumlusunuz. Yönetici bir çobandır ve elinin altındakileri layıkıyla muhafaza etmekten sorumludur. Erkek ailesinde bir çobandır ve o da eli altındakilerden sorumludur. Kadın da kocasının evinde bir çobandır ve eli altındakilerden sorumludur. Hizmetçi de efendisinin malında bir çobandır ve elinin altındakilerden sorumludur. Dikkat edin! Her biriniz çobansınız ve her biriniz sorumlusunuz.” (Hadis-i Şerif)

Hadis-i şerifler dinimizin ve özellikle Kur’an-ı Kerim’in açıklayıcısı hükmündedir. Allah Rasulü s.a.v.’in çeşitli vesilelerle söylediği sözler, asırlardır müslümanların yoluna ışık tutmakta. Yukarıdaki hadis-i şerif yaygın şekilde bilinen ve kullanılan hadislerden. Buharî, Müslim, Tirmizî ve Ebu Davud gibi muhaddislerin kitaplarında yer almakta. Özellikle Buharî çeşitli konular altında hadisi tekrar tekrar vermiş. Bu yinelemelerden anladığımız, hadisin çok kuşatıcı olduğu.

Bu hadis-i şerifi, hakkında eskiden beri yapılmış olan açıklamaları göz önünde bulundurarak açıklamaya çalışalım. Ancak daha önce, Ebu Hureyre r.a.’ın hadisi tamamlayan rivayetini de ekleyelim:

“Her Çoban kıyamet günü hesaba çekilecektir. Sürüsüne Allah’ın emirlerini tatbik etti mi etmedi mi?”

Meşhur hadis alimi Kastalanî hadisi şerh ederken şöyle der:  “Herkes sorumluluğu altındakini iyi duruma getirmekle vazifelidir. Sorumlu kimse adil davranmalı, sorumluluğu altındakilerin ihtiyaçlarını gidermelidir. Bunları yapan kişi bol haz alır ve çok hasenatla mükâfatlandırılır. Aksi takdirde sorumlu olduğu şeylerin her biri ahirette hakkını talep edecektir.”

Kastalanî açıklamalarını şöyle devam ettirir: “Yönetici, idare ettiği kişilerde kanunları adil bir şekilde uygulamakla sorumludur. Erkek, ailesinin nafakasını, giyimini, geçimini sağlamakla; kadın, kocasının hayatını güzelce düzenlemekle, malını gözetmekle, çocuklarını korumakla, misafirlerine iyi davranmakla ve kendi nefsini haramlardan sakınmakla görevlidir. Evlat da babasının malını korumalı, maslahatını gözetmelidir. Bu hadiste önce genel bir ifade kullanılmıştır. ‘Her biriniz çobansınız ve her biriniz elinin altındakinden sorumludur.’ denilmiştir. Daha sonra erkek, kadın, hizmetçi ve evlat yönünden ifade özelleştirilerek açıklanmıştır. Sonra, ifadeyi güçlendirmek için, tekrar genel ifade kullanılmıştır. Bu şekilde başta ve sonda genel bir ifade tercih edilmiş ve herkes uyarılmıştır.” (İrşâdu’s-Sârî)

Kastalanî’nin dikkat çektiği gibi hadis-i şerifteki üslup oldukça önemlidir. Yine meşhur alim Bedrettin Ebi Muhammed  Aynî de “Umdetü’l-Kârî” adlı eserinde Kastalanî’nin söylediklerini tekrarlar ve onun fikirlerine katılır.

Hadisteki genele ve özele hitap eden ifadeler çeşitli maksatlar barındırmaktadır.. Genel ifade edişten maksat, her müminin bu bilinç üzre olmasıdır. Öyleyse müminlere bir çağrı yapılmıştır. Nitekim bu meyanda, tüm müminlere hitap eden, hadisler çoktur. Zaten Allah Rasulü s.a.v.’in muhatabı da şüphe yok ki bizleriz. Bunun yanında özel ifade edişten yani yöneticiyi, erkeği, kadını ve hizmetçiyi özellikle söylemekten maksat ise, herkesin bu uyarının muhatabının bir şekilde kendisinin olduğunu bilmesidir. Zira herkes ya kocadır ya da eştir. Bir şekilde herkes ya hizmet eder ya da yönetir. Öyleyse hepimiz sorumluyuz.

Hadis üzerinde fikirlerini beyan eden bir diğer kişi de, “Sahih-i Buharî” açıklayıcılarından olan Askalânî’dir.  O, hadisteki “râî: çoban” kelimesi üzerinde durmuş ve hadisi bu yönden açıklamayı tercih etmiştir: “Hadis-i şerifteki ‘raî’ kelimesi ‘koruyan, kendine güvenilen, sorumluluğu altındakinin iyiliği gözeten’ kişidir.”

Bunun dışında Askalânî hadis-i şerifi farklı bir yönden de okumayı tercih eder. Bu şekilde hadisi birinci anlamının dışında nasıl anlayacağımızı gösterir. Ona göre, hadisten şu anlam da çıkmaktadır: “ Kişi aynı zamanda azaları üzerinde sorumluluk sahibidir. Yapıp etme, söz ve itikat açısından her ne emredilmişse yapması, her ne yasaklanmışsa terk etmesi meselesinde, insanın azaları, potansiyeli ve hisleri kişinin sürüsü hükmündedir. Bir başka itibarla bakıldığında, insan çoban olduğu kadar güdülendir de...” (Fethu’l-Bârî)

Hattâbî de bu hadisle ilgili şunları ekler: “Yöneticinin çobanlığı, kanunları uygulamak ve hüküm verirken adalete riayet etmek suretiyle dinî unsurları korumaktır. Erkeğin ailesine çobanlığı, işlerini idare etmek ve haklarını yerine getirmek; kadının çobanlığı, evin, çocukların, hizmetçilerin işlerini tanzim etmek, her hususta kocası hakkında hayırlı şeyleri istemektir. Hizmetçinin çobanlığı, eli altında bulunan şeyleri koruması, yapması gereken işleri yapmasıdır.”

Allah Rasulü s.a.v. peygamber olarak gönderilişini, “İnsan ahlâkını tamamlamak üzre gönderildim.” diyerek açıklamıştır. O’nun sözlerini bu pencereden bakarak okuduğumuzda, anlamaya çalıştığımızda, tamamıyla hayatımızı kuşatan ve bizlere yol gösteren sözler olduğunu anlarız.  İbrahim Canan da “Kütüb-i Sitte Şerhi”nde bu açıdan bakarak açıklama yapmayı tercih etmiştir: “Hadis, herkesin bir sorumluluk ve salahiyet dairesinin olduğunu göstermektedir. İmamdan maksat devlet reisidir (Biz hadiste geçen ‘imam’ kelimesini ‘yönetici’ olarak çevirdik). Dikkat edilirse imam, erkek, kadın, hizmetçi, evlat gibi görevleri farklı olan şahıslar, ‘çoban’ vasfında birleşmektedir. Şüphesiz bunların her birinin sorumlu olduğu hususlar farklıdır. Bu ve benzeri hadisleri dikkate alan alimler şu hükme ulaşmıştır: Mükellef kimse, hükmü altındakilere karşı vazifelerinde kusur işlemişse kıyamet günü hesaba çekilecektir.”

Son söz olarak Tîbî’nin yorumlarını verelim: “Bu hadisten anlıyoruz ki, çoban zatı için tutulmaz, mal sahibinin, güdülmesini istediği şeylerin muhafazası için tutulur. Öyle ise din hükümlerini koyan Allah Tealâ’nın müsaade ettiği şeyler dışında tasarrufta bulunulmamalıdır. Bu hadis, konusunda çok tatlı, böylesine genelleyici, böylesine ifade güzelliğine ulaşmış bir başka örneği olmayacak mükemmellikte bir temsildir.”


Selim GÜNEŞ





Paylaş facebook Paylaş twitter
 

Fetvâ Çizgilerle; İsraf, Tüketim Çılgınlığı ve Çevre Kirliliği.. ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 1.01 saniyede oluşturulmuştur


Hepimiz ÇobanızGüncelleme Tarihi: 22/11/19, 17:57 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) |Sitemap | Facebook | Twitter | İletişim