Kurban Risalesi : Kurbanla İlgili Dikkat Edilmesi Gerekenler -2014/Dervisler.Net Tasavvuf Forum/
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 22.911 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 119.851 yorum yapıldı. Bugün 1 konu ve 3 ileti gönderildi.. Toplam : 20968 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Kurban Risalesi : Kurbanla İlgili Dikkat Edilmesi Gerekenler , konusunu okuyorsunuz... Bu konu 1066 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Kurban Risalesi : Kurbanla İlgili Dikkat Edilmesi Gerekenler }   Okunma sayısı 1066 defa

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42

Kurban Risalesi :

Kurbanla İlgili Dikkat Edilmesi Gerekenler


Kurbanın tanımı, kurbanın tarihçesi, kurbanın çeşitleri, kurban edilen hayvanlar, kurbanda ortaklık ve daha bir çok konuların cevapları burada...

KURBANIN TANIMI

Soru: Kurban nedir?
Cevap: Kurban lügatta 1 yaklaşmak; ıstılahta 2 ise, Allah'a manen yaklaşmak maksadıyla kesilen hayvana verilen addır.


KURBANIN MEŞRUİYETİ

Soru: Kurban ne vakit meşru kılınmıştır?
Cevap: Kurban, hicretin ikinci yılında Medine'de meşru kılınmıştır. Meşruiyeti, Kitap, Sünnet ve İcma ile sâbittir.

Soru: Kurbanın meşrûiyetinin hikmeti nedir?
Cevap: Kurbanın meşruiyetinin hikmeti, Yüce Allah'ın nimetlerine karşı şükretmek, hak yolunda fedakârlıkta bulunmak, maddi imkânları el vermeyen kimselerin belli zamanlarda da olsa et yemelerini sağlamak, bunun sonunda sevaba ermek ve bir takım belâlardan korunmak gibi birçok dinî, ahlakî ve ictimaî hedeflere ulaşmaktır. Kurban, aynı zamanda İslâm'daki sosyal yardımlaşmanın ve dayanışmanın güzel örneklerinden biridir.


KURBANIN TARİHÇESİ

Soru: Kurban ibadetinin tarihi nereye dayanır?
Cevap: Kurban ibadetinin tarihi Hz. İbrahim'e dayanır. Hz. İbrahim bir ara oğlu İsmail'i kurban ettiğini rüyasında görür ki, bu ilahî vahydir. Hz. İbrahim, durumu oğluna açıklar, oğlu İsmail de buna hazır olduğunu bildirir. Bunun üzerine Hz. İbrahim oğlu İsmail'i kurban etmeye hazırlanırken Cenab-ı Hak onların bu samimiyet ve teslimeyetlerinden dolayı İsmail'e bedel olarak bir koç gönderir, Hz. İbrahim de İsmail'in yerine onu kurban eder.
Konu ile ilgili olarak Kur'an-ı Kerim'de meâlen şöyle buyurulur; (Hz. İsmail) babası (İbrahim a.s.) ile beraber yürüyüp gezecek çağa gelince:
-Yavrucuğum, rüyada seni boğazladığımı görüyorum; bir düşün ne dersin? dedi. (Hz. İsmail de):
-Babacığım, emrolunduğun şeyi yap, inşaallah beni sabredenlerden bulursun, dedi.
Her ikisi de teslim olup (babası oğlunu) şakağı üzerine yatırınca:
-Ey İbrahim! rüyayı doğruladın. Biz muhsinleri böyle mükafatlandırırız. Çünkü bu, gerçekten çok açık bir imtihandır, dedik.
Biz, oğlunun yerine ona büyük bir kurbanlık fidye de verdik. Geride gelecekler arasında ona (iyi bir ün) bıraktık. "İbrahim'e selâm" dedik. Biz, muhsinleri böyle mükafatlandırırız. Çünkü o, bizim mü'min kullarımızdandır. 3


KURBANIN ÇEŞİTLERİ

Soru: Hüküm yönünden kurban kaç çeşittir?
Cevap: Hüküm yönünden kurban vacip ve nafile olmak üzere iki çeşittir.

Soru: Vacip olan kurban çeşitleri hangileridir?
Cevap: Vacip olan kurban çeşitleri şunlardır:
1-Zenginin bayram günlerinde kestiği kurban.
2-Adak edilen kurban,
3-Fakir bir kimsenin kurban niyetiyle satın aldığı kurban.

Soru: Nafile Olan kurban çeşitleri hangileridir?
Cevap: Nafile olan kurban çeşitleri şunlardır:
1-Misafirin kestiği kurban,
2- Fakirin kurban niyeti olmaksızın satın aldığı veya mülkiyetinde bulunan hayvanlardan kestiği kurban. 4


KURBANIN HÜKMÜ

Soru: Kurban kesmenin hükmü nedir?
Cevap: Kurban kesmek vaciptir. 5

Soru: Kurbanın vacip olmasının delili nedir?
Cevap: "Rabbin için namaz kıl ve kurban kes" 6 meâlindeki âyet-i kerime ile "Hali vakti yerinde olup kurban kesmeyen namazgâhımıza yaklaşmasın" 7 anlamındaki hadis-i şerif, kurbanın vacip olmasının birer delilidir.


Konu Adresi: http://www.dervisler.net/ilmihal/kurban-risalesi-kurbanla-ilgili-dikkat-edilmesi-gerekenler/



"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42

KURBANIN VÜCUBU


Soru: Kurban kimlere vaciptir?
Cevap: Kurban zengin ve mukim olan her müslüman erkek ve kadına vaciptir. 8

Soru: Zengin kime denir?
Cevap: Zengin, borcundan ve temel ihtiyaçlardan başka 20 miskal (80. 18 gr.) altın veya bu değerde para ya da mala sahip olan kimseye denir. Kurban ile zekâtın nisâbı aynı olmakla beraber, kurban nisâbında malın artıcı olması 9 ve üzerinden bir yıl geçmesi şartı aranmaz 10

Soru: Temel ihtiyaçlar nelerdir?
Cevap: Kişinin oturduğu ev, gerekli ev eşyası elbise, binek, ve meslek aletleri gibi şeyler temel ihtiyaçlardır.

Soru: Mukim kime denir?
Cevap: Mukim, ailesinin ikamet ettiği yerde bulunan veya seferde bulunduğu yerde en az 15 gün veya daha fazla kalmaya niyet eden kimseye denir. Kurbanı temin etmek, kesmek ve etini değerlendirmekte güçlük olduğu için zengin de olsa misafire 11 kurban kesmek vacip kılınmamıştır. Fakat misafir isterse nafile olarak kesebilir.

Soru: Kişinin doğup büyüdüğü ve seferi sayılacak mesafede bulunan yere gidip keseceği kurbanın hükmü nedir?
Cevap: Kişinin orada evi veya akarı 12 varsa keseceği kurban bir görüşe göre nafile, diğer bir görüşe göre vaciptir. Birinci görüş daha ağırlıklıdır. Evi veya akarı yoksa, ittifaken nafiledir. Bu ihtilâf kişinin bu durumlarda misafir veya mukim olmasına dayanır. 13

Soru: Misafir olan kişinin ikamet ettiği yerde vekâleten kestireceği kurbanın hükmü nedir?
Cevap: Misafir olan kişinin ikamet ettiği yerde vekâleten kestireceği kurban nafiledir.

Soru: Mukim olan kişinin seferi mesafede bulunan bir yerde vekâleten kestireceği kurbanın hükmü nedir?
Cevap: Mukim olan kişinin seferî mesafede bulunan bir yerde vekâleten kestireceği kurban vacipdir.
Bu iki meselede de kurbanın kesileceği yere değil, kurban sahibinin mukim veya misafir oluşuna itibar edilir.

Soru: Misafir olan kişi kurban kestikten sonra kurban kesme günlerinde mukim duruma gelirse tekrar kesmesi gerekir mi?
Cevap: Hayır, misafir kurban kestikten sonra bayram günlerinde mukim duruma gelirse tekrar kesmesi gerekmez. 14

Soru: Kurbanın vacip olması için akıl ve buluğ şart mıdır?
Cevap: Kurbanın vacip olması için İmam-ı Azam ile İmam Ebu Yusuf'a göre akıl ve bulûğ şart değildir. Bundan dolayı zengin olan bir çocuğun veya bir akıl hastasının malından babasının veya velisinin kurban kesmesi gerekir. Bu kurbanın etinden yalnız çocuk veya akıl hastanın kendisi yiyebilir. Etin geri kalan kısmı da, elbise vs. gibi bilfiil yararlanabilecekleri bir şeyle değiştirilebilir. Fakat İmam Muhammed 'e göre kurbanın vacip olabilimesi için akıl ve buluğ şarttır. Fetva da buna göredir. Bu yüzden çocuğun veya delinin malından kurban kesilmesi gerekmez. 15





"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42

KURBAN EDİLEN HAYVANLAR


Soru: Hangi hayvanlar kurban edilebilir?
Cevap: Hayvanlardan yalnız koyun, keçi, deve ve sığır kurban edilebilir. Mandalar da sığır cinsindendir. Horoz, tavuk, hindi ve kaz gibi evcil hayvanlar ile etleri yenen yabanî hayvanlar kurban niyetiyle kesilemez. 16


KURBANDA YAŞ DURUMU

Soru: Kurban edilecek hayvanların kaç yaşında olmaları gerekir?
Cevap: Koyun ile keçinin birer 17, devenin beş, sığırın da iki yaşını bitirmiş olmaları gerekir. Ancak koyun altı ayı tamamladığında bir yaşını doldurmuş gibi, gösterişli durumda ise, o da kurban edilebilir 18. Koyunun dışında diğerleri ne kadar gösterişli olursa olsunlar belirtilen yaşlarını tamamlamadıkça kurban edilmeleri caiz olmaz. 19


KURBANDA ORTAKLIK

Soru: Bir hayvan kaç kişi namına kurban edilebilir?
Cevap: Bir koyun veya keçi yalnız bir kişi namına kurban edilebilir. Bir deve veya bir sığır, bir kişiden yedi kişiye kadar kimseler için kurban edilebilir 20 Yedi kişiyi geçmemek şartıyla ortakların tek veya çift olmalarında bir sakınca yoktur. 21

Soru: Zengin bir kimsenin tek başına kurban kesmek niyetiyle satın aldığı bir sığıra başkasını ortak etmesi caiz olur mu?
Cevap: Evet, zengin bir kimsenin tek başına kurban kesmek niyetiyle satın aldığı bir sığıra daha sonra başkalarını bedelini alarak ortak etmesi caizdir. Fakat bunda kerahet vardır. Çünkü o kimse verdiği sözden caymış sayılır. Bu durumda uygun olan alınan paranın tasadduk edilmesidir. 22

Soru: Fakir bir kimsenin tek başına kurban kesmek niyetiyle satın aldığı bir sığıra başkalarını ortak etmesi caiz olur mu?
Cevap: Hayır, fakir kimsenin bu durumda başkasını ortak etmesi caiz değildir. Çünkü fakir onu satın almakla kendine vacip kılmıştır. 23

Soru: Bir kimsenin başkalarını da ortak etmek kasdıyla bir sığır satın almasında ve daha sonra onları ortak etmesinde kerahet var mıdır?
Cevap: Hayır, bu durumda başkalarını ortak etmesinde kerahet yoktur. 24


ORTAKLARDA ARANAN ŞARTLAR

Soru: Kurbanda ortak olanlarda aranan şartlar nelerdir?
Cevap: Bir sığır veya deveyi kurban kesmek üzere ortak olanlarda aranan şartlar şunlardır:
1-Bütün ortakların müslüman olmaları,
2-Hepsinin kurban niyetiyle ortak olmaları. 25
3-Her birinin müşterek kurbanda en az yedide bir hisseye sahip olmaları.
Ortaklardan biri müslüman değilse veya kurban niyetiyle değil de et için katılırsa veyahut birinin hissesi yedide birden az olursa o kurbanın tamamı geçersiz sayılır. Fakat kurban türlerinin aynı olması şart değildir. Yani bir kısmının vacip kurbanına, bir kısmının da sünnet, nafile, veya akika gibi değişik kurban türlerine niyet etmesi caizdir. Ancak bütün ortakların aynı tür kurban için ortak olmaları müstahaptır. 26

Soru: Sekiz kişinin iki sığıra ortak olması caiz midir?
Cevap: Hayır, caiz değildir. Çünkü bu durumda her ortağın her bir sığırda hissesi yedide birden azdır. Fakat yedi veya daha az kişinin bir sığıra ortak olması caiz olduğu gibi, birden fazla sığıra ortak olması da caizdir. Zira bu durumda her bir ortağın her bir sığırda en az yedide bir hissesi vardır. 27

Soru: İki kişinin iki koyuna ortak olması caiz midir?
Cevap: Evet, iki kişinin iki koyuna ortak olması istihsanen 28 caizdir. 29

Soru: Adak kurbanı niyetiyle bir sığır veya bir deveye ortak olmak caiz midir?
Cevap: Evet, adak kurbanı niyetiyle bir sığır veya bir deveye ortak olmak caizdir 30 Çünkü fıkıh kitaplarında geçen "Kurbet cihetinin (Kurban nevilerinin) değişik olmasında sakınca yoktur" ibarelerinin hiç birisinde adak kurbanı istisna edilmemiştir. 31

Soru: Velime (evlilik ziyafeti) niyetiyle bir sığır veya bir deveye ortak olmak caiz midir?
Cevap: Evet, şükür veya sünnet kasdıyla velime için bir sığır veya deveye ortak olmak caizdir. 32

Soru: Kaza kurbanı 33 niyetiyle bir sığır veya deveye ortak olan bir kimse bu vecibeyi yerine getirmiş sayılır mı?
Cevap: Hayır, sayılmaz. Çünkü ortaklardan birisi buna niyet ederse, niyeti, geçersiz olup, kazaya niyet ettiği şey nafileye dönüşür. Diğer ortakların kurbanları sahih ise de hisseleri müşterek hisse olduğundan hepsinin tasadduk edilmesi gerekir. 34









"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42

EFDAL OLAN KURBAN


Soru: Hangi hayvanı kurban etmek daha efdaldir?
Cevap: Deve sığırdan, sığır koyundan, koyun da keçiden efdaldir. 35

Soru: Kurbanın erkeği mi dişisi mi efdaldir?
Cevap: Koyun ile keçinin erkeği, deve ile sığırın dişisi efdaldir. 36

Soru: Koyun veya keçi kurban etmek mi, yoksa deve veya sığırın yedide bir hissesine ortak olmak mı daha efdaldir?
Cevap: Koyun veya keçi kurban etmek, et ve kıymette eşit oldukları taktirde, deve veya sığırın yedide bir hissesine ortak olmaktan efdaldir. 37

Kurbanın rükünleri, kurbanın sahih olmasının şartları ve kurbana engel olan kusurlarla ilgili soruların cevapları nelerdir?

KURBANIN RÜKÜNLERİ

Soru: Kurbanın rükünleri nelerdir?
Cevap: Kurbanın yalnız bir rüknü vardır, oda kurban edilmesi caiz olan hayvanlardan birini kesmektir. Hayvanı kesmeden canlı olarak veya bedelini fakire vermekle kurban yükümlülüğü yerine getirilmiş olmaz. 38


KURBANIN SAHİH OLMASININ ŞARTLARI

Soru: Kurbanın sahih olmasının şartları nelerdir?
Cevap: Kurbanın sahih olmasının şartları şunlardır:
1-Kurban edilecek hayvanın kusursuz olması,
2-Vaktinde kesilmiş olması 39


KURBANA ENGEL OLAN KUSURLAR

Soru: Bir hayvanın kurban edilmesine engel olan kusurlar nelerdir?

Cevap: Kurbana engel olan kusurların başlıcaları şunlardır:

1-Hasta olduğunun açıkça belli olması,
2-Kemikleri içinde iliği kalmayacak kadar zayıf olması,
3-İki veya bir gözünün kör olması,
4-Aksak ayağını yere basıp kesilecek yere gidemeyecek kadar topal olması,
5-Dişlerinin çoğunun düşmüş olması,
6-Kulağının veya kuyruğunun yarısından fazlasının kopmuş veya kesilmiş olması,
7-Boynuzlarının bir veya ikisinin kökünden kesilmiş olması,
8-Koyunda bir, sığırda iki meme ucunun kopmuş olması,
9-Kuyruğunun veya kulaklarının doğuştan olmaması,
10-Burnunun kesilmiş olması,
11-Yalnız pislik yemiş olması, 40
12-Dilinin çoğunun kesilmiş olması.

Ancak kurbanlık hayvanın şaşı, uyuzlu ve deli olmasında,kulaklarının delinmiş veya yarılmış ya da ucundan kesilip sarkık bir halde bulunmasında, cinsel organlarının bulunmamasında veya burulmuş bir halde bulunmasında bir sakınca yoktur. 41

Soru: Kurban etmeye mani olan kusurlar ne ile belirlenmiştir?
Cevap: Bu kusurlardan dört tanesi (apaçık hastalık, zayıflık, körlük ve topallık) hadisle belirlenmiştir. Diğerleri de bunlara kıyas edilmek suretiyle müçtehitlerce eklenmiştir ki, bunlar da onların ayarında veya daha kötü kusurlardır.

Soru: Zengin kimsenin satın aldığı kurbanlıkta belirtilen kusurlardan biri sonradan meydana gelse yerine başkasını alıp kesmesi gerekir mi?

Cevap: Evet, bu durumda zenginin onun yerine başkasını alıp kesmesi gerekir.

Soru: Fakir kimsenin satın aldığı kurbanlıkta kusurlardan biri sonradan meydana gelse, yerine başkasını alıp kesmesi gerekir mi?
Cevap: Hayır, fakir kimsenin bunun yerine başka bir hayvan alması gerekmediği gibi böyle kusurlu bir hayvanı alıp kesmesi de yeterlidir. 42 Çünkü kurban onun hakkında bir nafiledir. Nafilelerde ise genişlik ve kolaylık vardır. 43

Soru: Kurbanlık hayvan, kesim esnasında kusurlanırsa yerine başkasını almak gerekir mi?
Cevap: Hayır, bu durumda zengin olsun fakir olsun yerine başkasını almak gerekmez. 44

Soru: Kurbanlık hayvanda bulunması mekruh olan kusurlar nelerdir?

Cevap: Kurbanlık hayvanda bulunması mekruh olan başlıca kusurlar şunlardır:

1-Yaşlılık sebebiyle sütten veya dölden kesilmiş olması,
2-Kulağın yarılmış veya delinmiş olması,
3-Yeni doğurmuş olması,
4-Gebe olması (doğumu yakın olan). 45




"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42


Soru: Zengin kimsenin satın aldığı kurbanlık hayvan ölse yerine başkasını alması gerekir mi?

Cevap: Evet, zengin kimsenin satın aldığı kurbanlık hayvan ölse, yerine başkasını alması gerekir. 46

Soru: Fakir kimsenin satın aldığı kurbanlık hayvan ölse, yerine başkasını alması gerekir mi?
Cevap: Hayır, fakir kimsenin satın aldığı kurbanlık hayvan ölse yerine başkasını alması gerekmez. 47

Soru: Zengin kimsenin satın aldığı kurbanlık hayvan çalınsa veya kaybolsa, yerine başkasını kestikten sonra bulunsa onu da kesmesi gerekir mi?
Cevap: Hayır, zengin kimsenin bu durumda onu da kesmesi gerekmez. Çünkü kurban kesme yükümlülüğünü yerine getirmiştir. 48

Soru: Fakir kimsenin satın aldığı kurban çalınsa veya kaybolsa, yerine başkasını kestikten sonra bulunsa onu da kesmesi gerekir mi?
Cevap: Evet, fakir kimsenin bu durumda onu da kesmesi gerekir. Çünkü fakirin kurban niyetiyle satın aldığı hayvan kurban olmak üzere belirlenmiştir. Kendisine vacip olmadığı halde bunun kurban olmasını kendine gerekli kılmıştır. 49

Soru: Zengin bir kimsenin kurban için aldığı hayvanı satması caiz midir?

Cevap: İmam-ı Azam ve İmam Muhammed 'e göre, zengin bir kimsenin kurban için aldığı hayvanı satması kerahetle caizdir. Bu durumda yerine benzerini veya daha iyisini alıp kurban eder. İmam Ebu Yusuf'a göre, kurban niyetiyle alınan hayvanı satmak caiz değildir. 50

Soru: Fakir bir kimsenin kurban niyetiyle aldığı hayvanı satması caiz midir?
Cevap: Hayır, fakir bir kimsenin kurban niyetiyle satın aldığı hayvanı satması caiz değildir. Çünkü fakirin bu amaçla aldığı hayvan kurban olarak belirlenmiştir. 51

Soru: Kurban niyetiyle satın alınan bir hayvanın değiştirilmesi caiz olur mu?
Cevap: Zenginin kurban niyetiyle satın aldığı hayvanı benzeri ve daha iyisi ile değiştirmesi caiz, fakat fakirin kurban niyetiyle satın aldığı hayvanı değiştirmesi caiz değildir.

Soru: Kurbanlık hayvan kesilmeden önce doğursa, yavrusunu kesmek gerekir mi?

Cevap: Evet, bu durumda yavrusunu da kesmek gerekir. Çünkü yavru anasına bağlıdır. Eğer yavru kesilmeyip satılırsa parasını sadaka olarak vermek gerekir.

Soru: Kurban ne zaman kesilir?
Cevap: Kurban kesme zamanı, kurban bayramanının birinci günü tan yerinin ağarmasıyla başlar, üçüncü günü güneş batıncaya kadar devam eder. 52 Ancak bayramın birinci günü kesilmesi efdaldir.

Şehirde ve bayram namazının kılındığı yerlerde kurbanın bayram namazından sonra kesilmesi şarttır. 53 Ancak bayram namazının kılınmadığı yerlerde bayram günü tan yerinin ağarmasından itibaren kesilebilir. 54

Soru: Birinci gün zeval vakti girmeden önce bayram namazı kılınmadıysa kurban kesmek caiz olur mu?
Cevap: Bayramın birinci günü zeval vakti girmeden önce bayram namazı kılınmadıysa zevalden önce kurban kesmek caiz olmaz. Ancak, bayramın birinci günü zeval vaktine kadar bayram namazı kılınmamışsa, zeval vaktinden sonra kurban kesmek caiz olur. Eğer bayram namazının kılınması ikinci veya üçüncü güne kalmışsa, bu günlerde kurban, zeval vaktinden önce de sonra da kesilebilir; bayram namazının kılınmasını beklemek gerekmez. Çünkü bayram namazıyla kurban kesmek arasında tertip, edada şart olup, kazada şart değildir. Bilindiği gibi bayram namazının vakti, güneşin bir veya iki mızrak boyu 55 yükselmemesinden zeval vaktine  kadar geçen süredir. 56

Soru: Kurban kesildikten sonra o günün bayram değil arefe günü olduğu anlaşılırsa kesilen kurban geçerli olur mu?
Cevap: Eğer Zilhicce?nin onuncu gününün olduğuna şahitlik edilir de bayram namazı kılındıktan ve kurban kesildikten sonra o günün bayram değil arefe günü olduğu anlaşılırsa kesilen kurban geçerli olur. Çünkü bu tür hatalardan korunmak her zaman mümkün olmayabilir. 57

Soru: Kurbanın vacip olması için zamanın neresine itibar edilir?
Cevap: Kurbanın vacip olması için zamanın sonuna itibar edilir. Yani, kurban bayramının üçüncü günü güneş batmadan önce zengin olan kimsenin kurban kesmesi gerekir. Aksine o günün güneşin batışından önce fakir düşen veya ölen kimseden kurban yükümlülüğü kalkar 58

Soru: Zengin olan bir kimse kurban kesmeyip de bayram günleri geçtikten sonra fakir düşse üzerinden kurban yükümlülüğü kalkar mı?
Cevap: Hayır, bu durumda kişinin üzerinden kurban yükümlülüğü kalkmaz. 59

Soru: Mukimlik ve misafirlik için de zamanın sonuna mı itibar edilir?
Cevap: Evet, mukimlik ve misafirlik için de zamanın sonuna itibar edilir. Yani kurban bayramının üçüncü günü güneş batmadan önce mukim olan kimsenin kurban kesmesi gerekir. Aksine o günün güneş batışından önce misafir olan kimseden kurban yükümlülüğü kalkar. 60

Soru: Fakir bir kimse kurban kestikten sonra, kurban kesme günlerinde zengin olursa tekrar kesmesi gerekir mi?
Cevap: Bu hususta iki görüş vardır. Tercih edilen görüşe göre tekrar kesmesi gerekmez. 61


Vaktinde kesilmeyen Kurban

Soru: Zengin bir kimse herhangi bir sebepten dolayı bayram günlerinde kurban kesmemişse ne yapması gerekir?
Cevap: Bu durumda bir kurbanlık koyunun değerini fakirlere tasadduk etmesi gerekir. Ertesi seneye bırakılmaz. 62

Soru: Bir kimse kurban bayramında kesmek niyetiyle aldığı hayvanı kesmeyip kurban günleri geçerse ne yapar?
Cevap: Kişi zengin ise dilerse aynını, yani o hayvanı, dilerse kıymetini, fakir ise aynını tasadduk eder. 63

Soru: Bir kimse aldığı bir hayvanı bayram günlerinde kurban olarak kesmeyi adasa, fakat bayram günlerinde kesmezse ne yapması gerekir?
Cevap: Bu durumda sahibi zengin olsun, fakir olsun, o hayvanı fakirlere tasadduk etmesi gerekir. 64

Kaynaklar: Bu değerli yazı, Hasip Asutay'ın hazırladığı, Hâcegân Yayınları'ndan çıkan, "Kurban Risalesi" kitabından alınmıştır.




"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42
1 Sözlükteki anlamda.
2 İlmî manada (terim olarak).
3 Saffat, 102-111.
4 Hindiyye, 5/291.
* Bu bölümde geçen kurban kelimesinden kasıt, kurban bayramı günlerinde kesilen kurban (uhdiye)dir. Adak, şükür, akika ve hedy kurbanlarıyla ilgili bilgiler ileride verilecektir.
5 Şafiîlere göre kurban kesmek müekked bir sünnettir.
6 Kevser, 2.
7 es-Sünen, İbn Mâce, 2/1044.
8 Şafiîlere göre, kurban bayramı günlerinde kendisinin ve aile fertlerinin nafakasından arka kalan para veya mal ile kurban satın alma imkanına sahip olan kimsenin kurban kesmesi sünnettir. Kurbanın sünnet olması için nisap şartı aranmadığı gibi, mukim olma şartı da aranmaz (Muğni, 4/283).
9 Para veya ticaret mali gibi.
10 Fıkıh kitaplarımızda 200 dirhem (561 gr.) gümüşe veya bu değerde mala sahip olanların da kurban kesmelerinin vacip olduğu belirtilir. Ancak bugünkü şartlarda gümüş nisabıyla kurban almak mümkün olmadığından bunu zikretmedik.
11 Misafir, en az 90 km.lik bir yolculuğa çıkan ve vardığı yerde 15 günden az kalmaya niyet eden kimseye denir.
12 Bağ, bahçe, arazi gibi.
13 Reddu'l-Muhtar, 2/132.
14 el-Fıkhu ale'l-Mezahibi'l-Erbaa, 1/716; Reddu'l-Muhtar, 6/312.
15 Bedai, 5/64; Büyük İslâm İlmihali s. 410. Şafiîlere göre de kurbanın sünnet olması içinakıl ve buluğ şarttır (İane 2/331).
16 Bedai, 5/69; Reddu'l-Muhtar, 6/313.
17 Şafiîlere göre keçinin iki yaşını bitirmiş olması şarttır (İane, 2/331).
18 Şafiîlere göre altı yedi aylık olan bir koyun ancak süt dişini düşürdüğü taktirde kurban edilebilir. (Cemel, 5/252).
19 Mecmau'l-Enhur, 2/519; Kuhustanî, 2/200.
20 Malikilere göre bir sığır veya bir deve aynı aileden yedi veya daha çok kimse için kurban edilebilir. Ancak ayrı ayrı ailelere mensup kişilerin, kaç kişi olurlarsa olsunlar, bir araya gelip ortak kurban kesmeleri caiz değildir (Mecmau'l-Enhur, 2/517).
21 Durer, 1/266; Mecmau'l-Enhur, 2/517.
22 Reddu'l-Muhtar, 6/317.
23 Bedai, 2/72.
24 Hindiyye, 5/304.
25 Şafiîlere göre sıf et için de ortak olunabilir. (Cemel, 5/225).
26 Binaye, 9/119; Haniyye, 3/349.
27 Şurunbulâlî, 1/266; Reddu'l-Muhtar, 6/316.
28 Bazı müçtehitlerce dinî delil kabul edilen istihsan, gizli kıyas anlamındadır.
29 Reddu'l-Muhtar, 6/316. Şafiîlere göre caiz değildir (Cemel, 5/255).
30 Evliya Efendi, Kurban Risalesi, s. 10.
31 Şafiî Mezhebi'ne göre adak niyetiyle ortak olmasının caiz olduğuna dair serahat vardır (Mecnu, 8/395).
32 Bedai, 5/72.
33 Vacip olduğu yıl kesilmeyen kurban.
34 Haniyye, 3/349.
35 Bezzaziyye, 6/290.
36 Kuhustanî, 2/196; İslâm Dini s. 223.
37 Haniyye, 3/349.
38 Hindiyye, 5/291; Durer, 1/266.
39 el-Fıkhu'l-İslâmî, 3/601.
40 Usulüne göre hapsedilirse kurban edilebilir.
41 Reddu'l-Muhtar, 6/323. Şafiîlere göre uyuzlu, az da olsa kulağı veya kuyruğu kesilmiş olan hayvan kurban edilmez. Ancak doğuştan kuyruğu olmayan hayvan kurban edilebilir (Muğni, 4/286).
42 Şafiîlere göre fakirin kusurlu bir hayvanı alıp kurban olarak kesmesi caiz olmadığı gibi sonradan kusurlanan bir hayvanı kesmesi de caiz değildir (Cemle, 5/253; Muğni, 4/286). 43 Reddu'l-Muhtar, 6/325; Büyük İslâm İlmihali, s. 411.
44 Şafiîlere göre kesim esnasında da olsa kusurlanan bir hayvan kurban için geçerli olmaz (Envar, 1/377).
45 Şurunbulâlî, 1/270;
46 Bedai, 5/66.
47 Aynı yer.
48 Reddu'l-Muhtar, 6/326.
49 Aynı yer.
50 Mebsut, 12/13.
51 Reddu'l-Muhtar, 6/317. Şafiîlere göre zengin veya fakirin kurban niyetiyle aldığı hayvanı değiştirmesi veya satması caizdir. Ancak kişi "bu kurbanımdır" veya "bunu kurban edeceğim" derse, kurban olarak belirlenmiş olacağından caiz olmaz (Muğni, 4/282).
52 Şafiilere göre kurban kesme zamanı bayramın birinci günü güneş doğduktan sonra hafif iki rek'at namaz kılınıp kısa iki hutbe okunacak kadar bir zaman geçtikten sonra başlar, dördüncü gün güneş batıncaya kadar devam eder. (İane, 2/331).
53 Şafiilere göre kurbanın, bayram namazından sonra kesilmesi sünnettir.
54 Durer, 1/268.
55 Orta boylu bir mızrak 12 karış uzunluğundadır.
56 Reddu(l-Muhtar, 6/318.
57 Hindiyye, 6/296; Büyük İslâm İlmihali, s. 413.
58 Kuhustanî, 2/199,
59 Hindiyye, 5/293.
60 Bedai, 5/293.
61 Reddu'l Muhtar, 6/316; Bezzaziyye, 3/294.
62 Hindiyye, 6/296; Reddu'l-Muhtar, 6/321.
63 Reddu'l-Muhtar, 6/321.
64 a.ge. e., 6320.




"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimiçi Kalender

  • Mütevelli
  • *****
  • İleti: 4.638
  • Konu: 1098
  • Derviş: 1
  • Teşekkür: 59
Kurban ile ilgili bir çok faydalı bilgi verilmiş. Allah razı olsun. :X06


"Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından birşey kaybetmez." Mevlana (K.S.)

Çevrimdışı merhamet

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 3.611
  • Konu: 729
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 42
Cümlemizden  :X06


"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.
Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır. Sevdiğinizin hatrına sabredin.
Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

 

İsim benzeri olan konular aşağıda listelenmiştir...

  Konu / Başlatan Cevap Son İleti
1 Cevap
887 Gösterim
Son İleti 09/10/08, 21:26
Gönderen: Kalender
3 Cevap
920 Gösterim
Son İleti 20/09/11, 01:38
Gönderen: Emsey
1 Cevap
1341 Gösterim
Son İleti 26/05/10, 17:38
Gönderen: Alperen
2 Cevap
584 Gösterim
Son İleti 03/02/12, 01:23
Gönderen: Mostar
4 Cevap
3849 Gösterim
Son İleti 20/07/13, 13:15
Gönderen: KaTre


www.dervisler.net Etiketler, Arama Sonuçları...



Göz kalbin elçisidir Sünnete tâbi olmanın yolu G Harfi ile Başlayan İlaçlar Nefs-i Emmâre. Yusuf un gömleği Radyo 15 Multimedya Sıkıntının bedeli GÖNÜLDEN GÖNÜLE İLAÇ TEDAVİSİ ALAN HASTA "Günlük İnternet" dönemi başladı Cebrail a.s ve yaşlı sofi Senin ayağına ansızın bir diken batsa selamun aleyküm Dört Temel Esas Ne zor işmiş avlanmak Asılları İle Hadisi Şerifler ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| sitemap.html| sitemap.xml| sitemap2.xml| sitemap3.xml| sitemap4.xml| sitemap5.xml| sitemap10.xml| urllist.txt| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 1.323 saniyede oluşturulmuştur


Kurban Risalesi : Kurbanla İlgili Dikkat Edilmesi Gerekenler Güncelleme Tarihi: 19/04/14, 23:09 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) | Site Haritası | Facebook | Twitter | İletişim