Mecliste oturma adabı - Hadis-i Şerif
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 25.061 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 145.638 yorum yapıldı. Bugün 0 konu ve 0 ileti gönderildi.. Toplam : 22908 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Mecliste oturma adabı, konusunu okuyorsunuz... Bu konu 1997 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Mecliste oturma adabı}   Okunma sayısı 1997 defa

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mavi

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 2.494
  • Konu: 741
  • Derviş: 86
  • Teşekkür: 18
Mecliste oturma adabı
« : 22/12/08, 05:41 »
MECLİSTE OTURMA ÂDÂBI

Hadisler

826 İbni Ömer radıyallahu anhümâ’dan rivayet edildiğine göre,
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Sizden biriniz bir kimseyi oturduğu yerden kaldırıp sonra onun yerine kendisi oturmasın
Fakat açılarak halkayı genişletiniz”

İbni Ömer, bir kimse kendisi için oturduğu yerden kalktığında onun yerine oturmazdı

Buhârî, Cum’a 20, İsti’zân 31; Müslim, Selâm 28-29 Ayrıca bk Tirmizî, Edeb 9



827 Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre,
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Sizden biriniz oturduğu yerden kalkar, sonra tekrar dönüp gelirse
oraya oturmaya herkesten fazla hak sahibidir”

Müslim, Selâm 31

Bir sonraki hadis ile birlikte açıklanacaktır



828 Câbir İbni Semüre radıyallahu anhümâ şöyle demiştir:

Biz Nebiyy-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem’in huzuruna vardığımız zaman,
her birimiz nerede yer bulursa oraya otururdu

Ebû Dâvûd, Edeb 14; Tirmizî, İsti‘zân 29


Açıklamalar

Erkek olsun kadın olsun, bir kimse gerek mescidde gerek bir başka mekânda
oturulmasında sakınca bulunmayan bir yere oturmuşsa, o oturduğu yerin hak sahibi olur;
o kimseyi oradan kaldırarak yerine oturmak câiz olmaz

Meclise sonradan gelen bir kimse için oturacak yer yoksa, halkayı genişleterek
ve safları sıklaştırmak suretiyle yer açarak onun oturmasını temin etmek gerekir
Böyle davranmak meclisin âdâbındandır

Konuya Kur’ân-ı Kerîm’de de temas edilmesi, bu hususun önemini gösterir:

“Ey inananlar! Size, meclislerde yer açın denildiği zaman genişletin (yer açın) ki
Allah da size (yerinizde ve rızkınızda) genişlik versin” [Mücâdele sûresi (58), 11]

İmâm Nevevî, konunun önemine binâen, 826’ncı hadisteki bu nehyin haramlık ifade ettiğini söyler
Fakat fakihler ve İslâm âlimleri, fetvâ vermek, Kur’an okumak veya şer‘î ilimleri okutmak için
bir kimsenin alışmış olduğu yeri bundan istisna etmişler, bu kimselerin yerlerine oturanları
kaldırabileceklerini söylemişlerdir

Ayrıca çarşı ve pazarda satıcılık yapan ve yeri belirli olup hem kendisinin,
hem de insanların o yere alıştığı kimseyi veya buna benzer başka durumları da
bu genel hükmün dışında tutmuşlardır Çünkü o kimse o yerin hak sahibi olmuş,
herkes orada o kimsenin oturduğuna alışmıştır O geldiği zaman oraya başkası oturamaz

Abdullah İbni Ömer’in kendisine yer veren kimsenin yerine oturmaması, onun Allah’a olan saygısı,
takvâsı ve tevâzuundan dolayıdır Yoksa oturmak haram olduğundan değildir

Ancak İbni Ömer şunları düşünmüş olabilir:
Yerinden kalkan kimse, gelenden utanır, gönülden razı olmadığı halde kalkıp ona yer vermek isteyebilir
İbni Ömer’in bu davranışı böylelerini sıkıntıdan kurtarmıştır Camide, namaz safındaki bir kimsenin,
gelen birine yer vermesi mekruh görülmüş veya tercih edilen bir davranış biçimi olarak kabul edilmediği için,
belki de İbni Ömer böyle fazilet sayılmayan bir şeye vesile olmak istememiştir

Burada bir kural olarak şunu hatırlamamız faydalı olur:
Kendisi söylemeden ve böyle bir ikram beklemeden, ilim ve fazilet ehli kişilere bir mecliste yer vermek
ve onlar için ayağa kalkmak, bu hadisteki yasağa aykırı olmadığı gibi, bu davranış edep ve güzel ahlâkın
bir gereği sayılmıştır

Gerek camide, gerekse cami dışındaki meclislerde bir yerde oturmakta olan kimse,
abdestini yenilemek veya benzer herhangi bir sebeple tekrar yerine dönmek üzere kalkarsa,
geri gelince o yerde oturma hakkı baki kalır Oraya başka biri oturmuş olsa bile, onu kaldırmaya
hakkı vardır Esasen oturan kimsenin de kalkması gerekir Fakat o kimsenin kalkması vâcip değil,
müstehaptır

Peygamber Efendimiz’in ashâbının Resûl-i Ekrem’in meclisinde nerede yer bulurlarsa oraya oturmaları
bizler için de örnek alınacak davranışlardan biridir Çünkü oturulan yerin başı ile sonu arasında
bir fark yoktur Sonradan gelen birinin başa veya öne geçmek istemesi bir takım kırgınlık ve
dargınlıklara hatta düşmanlıklara sebep olabilir

Sahâbîler mevki ve makamları, Efendimiz’e yakınlıkları ve yaşları ne olursa olsun
böyle hareket ederlerdi İnsanlara eziyet vermeden, onların huzurunu bozacak veya
dikkatlerini dağıtacak tarzda aralarından geçmeden, nerede boş yer varsa
oraya oturmaları bir edebin eseriydi

Bütün bu prensipler, insanlar arasında bu sebeplerle ortaya çıkabilecek ihtilâfları önlemek,
topluma bir çeki düzen vermek ve onları belli bir edebe riayet etmeye alıştırmak için konulmuştur

Bizim toplumumuzda, özellikle dindar çevrelerde ve modern hayatın tesirinden uzak kalmış
kırsal kesimlerde bu edep kaidelerine hassasiyetle uyulduğunu görürüz

Bir çok meclislerde, yaşça küçük olanların, gönülden, sevabına inanarak ve hürmet göstererek,
severek ve isteyerek, yerlerini âlimlere ve büyüklere verdiğini görürüz

Yine bir meclisten herhangi bir sebeple kalkan biri, tekrar geldiğinde bir başkası onun yerine
oturmuş olsa bile sahibinin geldiğini görünce hemen kalkıp onun eski yerine oturmasını sağlar

Bu davranışlar, Efendimiz’in sünnetinin müslüman milletimizin günlük hayatına ne kadar sindiğinin
ve içtenlikle benimsendiğinin birer göstergesidir

Bizlere düşen görev, dedelerimizin ve atalarımızın bize miras bıraktığı bu eskimez
hayat tarzını bizden sonraki nesillere benimsetmek ve onların da aynı şekilde yaşamasını
temin etmeye çalışmaktır

Hadislerden Öğrendiklerimiz


1 Camide veya herhangi bir mecliste, oturulması sakıncalı olmayan bir yere oturan birini kaldırarak
onun yerine oturmak erkek veya kadın hiç kimseye câiz değildir

2 Fakihler, mescidde, herhangi bir ders veya toplantı mahallinde yeri belirli olan âlimin,
cemaate Kur’an okuyan hâfızın, çarşı ve pazarda her zaman aynı yerde bulunmasına alışılmış satıcının
bu hükmün dışında olduğunu belirtmişlerdir

3
İlim ve fazilet ehli kişiler için kendileri istemeden ve beklemeden ayağa kalkmak ve
meclislerde kendi yerini onlara vermek câizdir

4 Gerek camide, gerek başka toplantı yerlerinde, cemaate gelenlere yer vermek için
safları sıklaştırarak yer açmak ve onların da oturmasını sağlamak müstehaptır

5
Meclisin edebine uygun olan, sonradan gelen kimsenin nerede oturacak yer varsa
oraya oturmasıdır

6
Herhangi bir özrü olana mecliste özel muamele yapılabilir

7 Mecliste, oturulması mübah olan bir yerde oturmakta olan kimsenin,
başkasının oturması için yerinden kalkması istenilmez
Konu Adresi: http://www.dervisler.net/mecliste-oturma-adabi-t7113.0.html



Bulmak değil imiş bilmek, bilmek değil imiş bulmak, Evliyaya gönül vermek, rengine boyanmak imiş...

Çevrimdışı Alparslan

  • Teknik Servis
  • *****
  • İleti: 7.996
  • Konu: 4354
  • Derviş: 4
  • Teşekkür: 108
    • .....................
Yanıt:Mecliste oturma adabı
« Cevapla #1 : 18/09/09, 05:48 »
Çok güzel bilgiler var.
Allah razı olsun
Hadislerden Öğrendiklerimiz

"1 Camide veya herhangi bir mecliste, oturulması sakıncalı olmayan bir yere oturan birini kaldırarak
onun yerine oturmak erkek veya kadın hiç kimseye câiz değildir

2 Fakihler, mescidde, herhangi bir ders veya toplantı mahallinde yeri belirli olan âlimin,
cemaate Kur’an okuyan hâfızın, çarşı ve pazarda her zaman aynı yerde bulunmasına alışılmış satıcının
bu hükmün dışında olduğunu belirtmişlerdir

3 İlim ve fazilet ehli kişiler için kendileri istemeden ve beklemeden ayağa kalkmak ve
meclislerde kendi yerini onlara vermek câizdir

4 Gerek camide, gerek başka toplantı yerlerinde, cemaate gelenlere yer vermek için
safları sıklaştırarak yer açmak ve onların da oturmasını sağlamak müstehaptır

5 Meclisin edebine uygun olan, sonradan gelen kimsenin nerede oturacak yer varsa
oraya oturmasıdır

6 Herhangi bir özrü olana mecliste özel muamele yapılabilir

7 Mecliste, oturulması mübah olan bir yerde oturmakta olan kimsenin,
başkasının oturması için yerinden kalkması istenilmez."

Vesselam





Paylaş facebook Paylaş twitter
 

Yap Boz(flash) Garip Bir Kulun Beratı ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 0.194 saniyede oluşturulmuştur


Mecliste oturma adabıGüncelleme Tarihi: 19/11/19, 00:21 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) |Sitemap | Facebook | Twitter | İletişim