Mestler Üzerine Mesh.. - İlmihal
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 25.033 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 145.553 yorum yapıldı. Bugün 0 konu ve 1 ileti gönderildi.. Toplam : 22880 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Mestler Üzerine Mesh.., konusunu okuyorsunuz... Bu konu 3757 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Mestler Üzerine Mesh..}   Okunma sayısı 3757 defa

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı MenaKiB

  • Çalışkan Üye
  • ***
  • İleti: 261
  • Konu: 105
  • Derviş: 2621
  • Teşekkür: 1
Mestler Üzerine Mesh..
« : 04/10/09, 13:19 »
Mesh: Ayağa giyilen mestler üzerine ıslak elleri sürmek demektir.
Mest ise bilinen bri ayakkabı şeklidir..
Ayağa giyilen ve "Mest" adı verilen mest hükmündeki şeyleri üzerine, abdest alınırken meshedilmesi caizdir. Bu, İslam dininin gösterdiği bir kolaylıktır. Bu meshden maksad, mestlerin üzerine inciklere doğru ıslak olan el parmaklarını sürmektir.
Mestler ayağa abdestli olarak giyilir ve ikinci bri abdest alırken, bu mestler ayaktan çıkarılmadan eller ıslatılır ve parmak uçlarıyla uç kısmından arkaya doğru çekilir. Böylece ayaklar yıkanmış hükmünde olur.
Ayağa abdestli olarak giyilen bir mest üzerine kendi bölgelerinde oturan mukim kimseler 24 saat, bir gün bir gece mesh edebilirler. Yolculuk halinde olanlar ise üç gün üç gece mestleri üzerine mesh edebilirler..
Meshin müddeti, mestler ayağa giyildikten sonra ilk abdest bozulduğu andan  itibaren başlar.
Abdesti bozan her şey meshi de bozar. Ayrıca mestlerin birinin veya ikisinin ayaktan çıkması, mesh müddetinin tamamlanması veya mestlerde üç parmak girecek kadar bir yırtık meydana gelmesi meshi bozar. Yeniden abdest alınır.

Dinimi Öğreniyorum.. Hacegan yayınları .. Sahife: 61-62

Ayaklara meshetmenin farz miktarı, giyilen her iki mestin ön ve üst tarafındann el parmaklarının en küçüğü itibarı ile üç parmaklık yerin meshedilmesidir. BU kadarlık bir yerin meshedilmesi ile farz yerine getirilmiş olur.

Not: Malikilere göre, Mestlerin bütünü üzerine mesh yapılması gerekir. Bu miktarın azına mesh yeterli değildir. Hanbelilere göre, mestlerin üstünün çoğuna meshedilmesi kâfidir. Şafiilerde ise, mestlerin üstüne bir parmak kadar mesh yapılması yeterlidir..

Mestlerin altına mesh yapılmaz. Mestler üzerine mesh yapılırken ıslak olan el parmaklarının açık olması, meshin el parmakları ile yapılması, sünnete uygun olan meshtir. Yoksa, mestin üzerine su dökmek, mesti sünger gibi bir şeyle ıslatmak, enine olarak mestin üzerine meshetmek veya meshe mestin goncundan başlamak yeter. Ancak böyle yapmak sünnete aykırıdır.

Ayakları topukları ile beraber örten çizmeler, potinler, kendileri ile üç mil kadar yürünebilecek kuvvetli ve kalın çoraplar, konçlu aba terlikler de mest hükmündedir. Bunların üzerine de mesh yapılabilir.

Bir meshin Caiz olabilmesi için yedi şart gereklidir;
1) Mestler, abdest için ayaklar yıkandıktan sonra giyilmelidir. Bir özürden dolayı ayağa veya ayağın sargısına meshedilmesi de yıkama hükmündedir. Onun için böyle bir meshden sonra giyilen mestler üzerine mesh yapılabilir.

2) Mestler, üst topuklar dahil, ayakların her tarafını örtmüş olmalıdır. Topuklardan kısa olan mestler ve benzeri ayakkabılar üzerine mesh yapılmaz.

3) Ayağa giyilen mestler üzerine en az üç mil yol yürünebilmelidir. Bir mil dinimizde dört bin arşındır. Bir arşın da 24 parmaktır. (24 parmak 45-50cm)

4) Giyilen mestlerin üst topuklarından aşağı kısımlarında, ayağın küçük parmağı ölçüsü ile, üç parmak delik, sökük ve yırtık bulunmamalıdır. Şu kadar var ki, böyle bir noksan, ayak parmaklarının uçlarına rastlarsa, mikdara değil, sayıya bakılır: Üç parmak görünmedikçe, yırtık zarar vermez. Yine mestlerde üç parmak kadar sökük bulunduğu halde, mestlerin sağlamlığından dolayı yürürken bu sökük açılıp parmaklar gözükmezse, yine meshe engel olmaz. Bir mestte bulunan ayrı ayrı yırtıklar toplanır; fakat iki mestteki yırtıklar toplanmaz. Bunun için bir mestte iki ve diğer mestte bir veya iki parmak miktarı yırtık bulunursa mesh yapmaya engel olmaz.

Not: Malikilere göre, bir ayağın en az üçte biri görülecek kadar bir mestte yırtık olsa meshi bozmaz. Şafii ve Hanbeli mezheblerine göre, ayakta yıkanması farz olan miktar, mestlerdeki bir yıtıktan görülecek olsa, mesh bozulmuş olur. O yıkanması farz olan miktar, çorap veya başka bir şeyle örtülmüş olsa bile hüküm değişmez..

5) Mestler, bağsız olarak ayakta durabilecek kadar kalın olmalıdır.

6) Mestler, Dışarıdan aldıkları suyu hemen içine çekerek ayağa ulaştıracak bir halde olmamalıdır.

7) Her ayağın ön tarafından en az küçük el parmağı kadar bir yer mevcut bulunmalıdır.

Bu itibarla, bir veya iki ayağının ön tarafı bulunmayan kimse mestlerine mesh yapamaz. Ökçe taraflarının bulunması yeterl, değildir. Çünkü bir ayağı yıkamakla diğerine mesh bir arada toplanamaz. Fakat bir ayağı tamamen mevcut bulunmayan kimse, diğer ayağına giydiği mest üzerine mesh yapabilir. Çünkü mesh ile yıkama bir arada toplanmamıştır.


Mesh Müddeti;

*Meshin müddeti, ikamet halinde olan (yolcu hükmünde bulunmayan) kimse için bir gün bir gece, yani 24saattir. En azın 18 saat (3 günlük) bir mesafeye gitmek üzere yola çıkan bir misafir (yolcu) için ise, üç gün yani 72 saat geçerlidir. Bu müddetin başlangıcı, mestler giyildikten sonra ilk abdestin bozulma zamanından itibarendir.

Örnek verilirse, bir kimse abdestini tamamladıktan sonra o taharet üzerine mestlerini giyse de, 5 saat sonra ondan abdesti bozucu bir hal meydana gelse, bu beşinci saatten itibaren meshin müddeti mukim için 24 saat ve misafir için 72 saat devam eder. Mestleri giyiş zamanına bakılmaz.

* İkamet halinde iken yolculuğa çıkan kimse, misafirin müddeti üzere hareket eder, o zamanı doldurur. Aksine olarak misafir olan kimse, bir gün ve bir gece yani 24 saat meshettikten sonra mukim olsa, mesh müddeti bitmiş olur. Artık ayaklarını yıkaması gerekir.

*Mestlerine mesh yaparak abdestli bulunan kimse, mestlerini ayaklarından çıkarınca, yalnız ayaklarını yıkaması gerekir, abdestini tamamen tazelemesi gerekmez. Ayaklarını yıkamak suretiyle abdest alıp mestlerini giymiş olan bir kimse, daha bu abdesti bozulmuş olmayacağı için ayaklarını tekrar yıkaması gerekmez.

Not: Malikilere göre, mesh için bir zaman yoktur. Guslü gerektiren bir durum olmadıkça, mestler üzerine daima mesh yapılabilir. Ancak Cuma namazını kılacak kimseler için, Her Cuma günü mestlerini, çıkarp ayaklarını yıkamaları mendubdur. Şafii Ve Hanbelilere göre, mubah (haram işleme niyeti bulunmayan) bir seferdeki yolcu için mesh müddeti üç gün, üç gece (72 saat) dir. Günah işlemek için yola çıkıldığı takdirde bu müddet 24 saattir..

Büyük İslam İlmihali Semerkand Yayınları Sahife; 109-110
Konu Adresi: http://www.dervisler.net/mestler-uzerine-mesh-t16087.0.html



Bu dünya bir kuyu,havasız çömlek;
Daralıyorum !
Kelime manayı boğan bir gömlek !
Paralıyorum !
Allah ismi varken lûgat ne demek ! Karalıyorum ! Kapımı , buyursun diye o Melek; Aralıyorum ! Necip Fazıl Kısakürek

Çevrimdışı Gavsın Gülleri

  • Çalışkan Üye
  • ***
  • İleti: 291
  • Konu: 73
  • Derviş: 3198
  • Teşekkür: 2
Cevaplandı: Mestler Üzerine Mesh..
« Cevapla #1 : 04/10/09, 13:35 »
Alıntı
Günah işlemek için yola çıkıldığı takdirde bu müddet 24 saattir..
X:04


Hoş Geldiniz Kardeş, Buradaki Bağlantı Adresi Sadece Foruma Üye Olanlara Gösterilir.  

  

Çevrimdışı Kararlı

  • Murakıp
  • *****
  • İleti: 7.047
  • Konu: 1851
  • Derviş: 4252
  • Teşekkür: 30
Cevaplandı: Mestler Üzerine Mesh..
« Cevapla #2 : 04/10/09, 16:32 »
Allah(c.c) razı olsun... X:33X



Çevrimdışı merhamet

  • Murakıp
  • *****
  • İleti: 4.191
  • Konu: 794
  • Derviş: 6679
  • Teşekkür: 110
Cevaplandı: Mestler Üzerine Mesh..
« Cevapla #3 : 17/03/11, 05:37 »

MESTLER VE SARGI ÜZERİNE MESH VERİLMESİ

•    Mestler Üzerine Meshetmek
•    Meshin Caiz Olmasının Şartları
•    Meshi Bozan Şeyler
•    Sargı Üzerine Meshetmek

MESTLER ÜZERİNE MESHETMEK

Mest, ayakları topukları ile birlikte kaplayan, 5 km yol yürümeye dayanıklı olan, içine kolayca su geçirmeyen, bağsız ayakta durabilen deri ve keçe gibi maddelerden yapılan ayakkabıdır.

Abdest aldıktan sonra ayaklarına mest giyen kimse tekrar abdest alırken mestlerini çıkarmayıp, üzerlerine meshetmesi yeterlidir. Bu, dinimizin Müslümanlara gösterdiği bir kolaylıktır.

Yolcu olmayanlar 24 saat müddetle her abdest alışta mestler üzerine meshederler. 24 saat geçince bu süre bittiğinden abdest alırken yine ayakların yıkanması gerekir. Dinen misafir olanlar için bu süre, üç gün üç gece, yani 72 saattir. Meshin süresi, mesti ayağa giydikten sonra abdest bozulduğu andan itibaren başlar. Mestleri giyiş zamanına bakılmaz.

Mestler Üzerine Şöyle Meshedilir:

Yukarıda tarif edildiği şekilde abdest alınıp sıra ayaklara gelince; önce sağ elini ıslatıp üç parmakla (parmaklar açık olarak) sağ ayağın ucundan başlayarak, ayak bileğine doğru, topuğu aşmak üzere mestin üzeri bir kere sıvanır. Sonra sol el ıslatılarak sol ayak da böyle meshedilir. Mestlerin altı meshedilmez. Ayaklara farz olan meshin miktarı (alan itibariyle) ayak parmaklarının en küçüğüyle üç parmak kadardır. Şafiilere göre bir parmak ucu kadar da olsa sahihtir.

MESHİN CAİZ OLMASININ ŞARTLARI

Mestler üzerine meshin caiz olması için şu şartların bulunması lazımdır;

1.  Mestler abdestle (ayaklar yıkanmış olarak) giyilmiş olmalı

2.  Mestler ayak topuklarını kaplamış olmalı. Topuklardan kısa olan mestler üzerine meshedilmez.

3.  Mestler en az üç mil (5554 m) veya daha fazla yol yürüyecek kadar yürüyüşe dayanıklı olmalı

4.  Her bir mestte ayak parmaklarının küçüğü ile üç parmak kadar delik, yırtık, sökük olmamalı

5.  Mestler ayakta bağsız durabilecek kadar kalın olmalı

6.  Mestler, dışarıdan aldıkları suyu hemen içine çekerek ayağa ulaştıracak bir hâlde olmamalı.

7.  Mest giyecek kimsenin her ayağının ön tarafından elin küçük parmağı ile en az üç parmak yer bulunmalı.

Eğer ayakların ön tarafını kaybetmiş ve üç parmak kadar yer kalmamış ise meshedemez, ayaklarını yıkaması gerekir. Bir ayağı böyle olup diğer ayağı sağlam olsa bile her ikisini de yıkar, sağlam ayağını meshetme-si caiz olmaz.

MESHİ BOZAN ŞEYLER

1.  Abdesti bozan her şey.

Bu sebeple yeniden abdest alırken mestler üzerine meshetmek lazımdır.

2.  Mestlerin ayaktan çıkması veya çıkarılması.

Bu durumda olan kimse eğer abdestli ise sadece ayaklarını yıkar, mestlerden biri çıksa bile her iki ayağını da yıkaması gerekir. Abdestli değilse abdest alıp ayaklarını yıkar.

3.  Mest müddetinin sona ermesi.

Mest müddeti bittiği vakit eğer abdest devam ediyorsa mestleri çıkarıp ayakları yıkamak yeterlidir. Abdest devam etmiyorsa yeniden abdest alıp ayaklar da yıkanır.

4. Mesh edildikten sonra mestlerin birinde ayak parmaklarının en küçüğü ile üç parmak kadar bir yırtık, delik veya sökük meydana gelmesi. Şafii'lere göre yırtık, delik veya sökük az da olsa meshi bozar.

SARGI ÜZERİNE MESHETMEK

Vücudun herhangi bir yerinde kırık veya yaradan dolayı sargı varsa; bu sargı abdest organlarından birinde ise abdest alınırken, vücudun başka bir yerinde ise gu-sül yaparken sargı çözülüp altı yıkanır. Eğer sargıyı çözüp altını yıkamak zararlı olursa sargıyı çözmeye gerek yoktur. Bu durumda el ıslatılarak sargının üzerine bir kere meshedilir.

Yara üzerinde ilaç bulunup da üzerinde sargı bulunmazsa bunu yıkamak zarar vermediği takdirde üzerine su akıtılarak yıkanır, su zararlı olursa yıkanmaz, sadece meshedilir. Meshetmek de zarar verirse o da terk edilir.

Yapılacak meshin bütün sargıyı kaplaması gerekmez. Çoğunluğu meshetmek yeterlidir.

Üzerine mesh edildikten sonra sargı değiştirilecek olursa tekrar mesh etmek gerekmez.

Sargının abdestli iken sarılma şartı da yoktur. Sargı üzerine mesh etmenin belirli süresi yoktur. Özür devam ettikçe sargı üzerine mesh yapılır. Henüz özür ortadan kalkmadan sargı açılsa mesh bozulmuş olmaz. Ancak sargı yara iyileştiği için düşecek olursa artık sargı üzerine mesh caiz olmaz.


ŞAFİİLERE GÖRE SARGININ HÜKMÜ

Bir uzuv kırılır veya yaralanırsa bağlanıp sarılması tabiidir. Ancak sağlam olsaydı gusülde veya abdestte yıkanması gereken bu uzuv için şunlar yapılır;

Birincisi: Sağlam yerleri yıkamak.

İkincisi: Sargı üzerine mesh etmek, (sargının tamamının mesh edilmesi gerekir)

Üçüncüsü: Kırık veya yaralı olan tarafın üzerinde sargı bulunduğundan, yerine teyemmüm etmek. Abdestte, bu teyemmüm, sargılı uzvun yıkanacağı sırada, yıkanmadan evvel veya yıkandıktan sonra diğer uzva başlamadan önce olacaktır. Yani tertibe riayet edilecektir. Cünüpte tertib mevzu bahis değildir.

Dördüncüsü: Sargı abdest azalarında olursa abdest-li olması; başka bir yerde olursa cünüp olmaması icap eder.

Beşinci: Sargının kırık ve yaralı olan yerden başka bir yer kapsamaması gerekir. Ancak sargının bağlanabilmesi için muhtaç olduğu yerin sargının altında kalmasında beis yoktur. Fakat cünüblük için bir teyemmüm kafi gelir.

İki uzuv üzerinde sargı olursa abdest için iki teyemmüm alınacak.

Sargılı uzuv teyemmüm azalarından birisi olursa, abdest almak ve teyemmüm etmekle beraber iyileştikten sonra o hâlde kılınan namazın iade edilmesi gerekir. Zira abdest eksik olduğu gibi teyemmüm de eksiktir. Yine sargılı uzuv teyemmüm azalarından biri olmaz, fakat abdestsiz iken sargı bağlanmış ise namazın iade edilmesi gerekir.

Şayet yaralı veya kırık uzvun üzerinde sargı olmazsa iki şey icap eder. Birincisi teyemmüm etmek. İkincisi sağlam tarafı yıkamaktır.

Uzuv iyileştiğinden sargı çözülürse, abdestli olduğu takdirde onu ve ondan sonraki uzuvları yıkamak lazım gelir.

SORULAR
1. Mest nedir?
2.  "Mest üzerine mesh etmek bir ruhsattır" sözünü açıklayın.
3.  Mest üzerine meshin farz olan miktarı nedir?
4.  Meshin caiz olmasının şartları nelerdir?
5.  Meshi bozan şeyleri sayınız.
6.  Sargı üzerine mesh etmenin hükmünü anlatınız.

Temel İlmihal Bilgileri - ŞEMSEDDİN BEKTAŞOĞLU



"Sıkıntılarınızı Allah bilsin yeter. Başkalarının lafları sizi yıldırmasın.Yaptığınız işi Allah rızası için yapın"
"Hizmet ederken, size iftira eden, hakaret edenler olacaktır.
Sevdiğinizin hatrına sabredin."
"Ömür 60-70 yıldır, ahiret ise ebedül ebeddir."
Gavs-ı Sânî Hz.(k.s.)

Çevrimdışı İntisab

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 1.488
  • Konu: 4
  • Derviş: 9353
  • Teşekkür: 1
Cevaplandı: Mestler Üzerine Mesh..
« Cevapla #4 : 17/03/11, 08:23 »
 X:01 :X06 :X06 :X06




Paylaş facebook Paylaş twitter
 

Azılı bir müşrik Ümeyye bin Halef Yazık Etme Kendine ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 0.167 saniyede oluşturulmuştur


Mestler Üzerine Mesh..Güncelleme Tarihi: 24/08/19, 20:04 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) |Sitemap | Facebook | Twitter | İletişim