Vade Farkı. - Akaid ve Fıkıh Bilgileri
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 25.122 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 145.899 yorum yapıldı. Bugün 0 konu ve 4 ileti gönderildi.. Toplam : 22964 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Vade Farkı., konusunu okuyorsunuz... Bu konu 1720 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Vade Farkı.}   Okunma sayısı 1720 defa

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Kararlı

  • Murakıp
  • *****
  • İleti: 7.047
  • Konu: 1851
  • Derviş: 4252
  • Teşekkür: 31
Vade Farkı.
« : 07/06/12, 01:03 »

Niğde'den Ali Süllü'nün Soruları

Soru-1: Başlanılmış bir sünnet (mesela ikindi ve yatsının sünneti gibi) cemaatı yetişmek için terk edilebilir mi? Bozulması durumunda iadesi gerekir mi?

Cevap: Başlanılmış sünnetten çıkmak cemaate yetişmek maksadıyla da olsa doğru değildir. Ancak hayati tehlikeler ve zaruret halinde başlanılmış ibadetten çıkılabilir. Hangi sebeple olursa olsun başlanılmış nafile bir ibadet tamamlanmadan bozulursa onun iadesi vacib hale gelir.

Cemaatle namaz kılacak kişi kendisini önceden ayarlamalı hem sünnetleri hem de cemaat sevabını kaçırmamalıdır.

VADE FARKI

Soru-2: Bir malın peşin fiyatı île vadeli fiyatı birbirinden farklı olmaktadır. Bu fark faiz midir, vade farkı caiz midir?

Cevap: Bir satım akdinde satılan mal mevcut ve belli olur fiyatı konusunda taraflar anlaşır taksit miktarları ve ödeme günleri (vadeleri) de belli olursa bu sahih bir akit olur. Artık o malın peşin fiyatıyla vadeli fiyatının farklı olmasının önemi yoktur. Çünkü bu durumda belli bir mal belli bir fiyatla satın alınmıştır.

Alım-satım peşin olmadığı için paranın ödeme tarihi konusunda da taraflar anlaşmışlardır. Bu normal bir satımdır. İslâm hem peşin hem de vadeli satım akdini mübah kılmıştır. Tarihin her devrinde hem vadeli satış olmuş hem de vade farkı alınmıştır.

Fakat bir alım-satım yapılıp bittikten sonra tahakkuk eden borcun vadesinin uzatılması sebebiyle mal bedeline yapılacak ilave faiz olur. Mesela peşin veya bedelini bir ay sonra vermek üzere 15.000 TL. ya ayakkabı alan bir kişi daha sonra ayakkabıcıya gelerek borcunu vadesinde ödeyemeyeceğini, kendisine ek vade tanınmasını buna karşılıkta bir vade farkı konmasını ister ve vade farkı konursa bu faiz olur. Çünkü akid daha evvel yapılıp bitmiş, ortada sadece borç kalmış, yapılan ilave de bu borcun vadesinin uzatılması karşılığında konmuştur. Bu cahiliyet devrindeki faizin ta kendisi olur.

Vadeli satışlarda peşin ve vadeli fiyatın ayrı ayrı söylenmesi bazılarında bir akitte iki akit veya şart koşma gibi telakki edilmişse de durum böyle değildi. Pazarlık anında iki değil daha fazla da fiyat söylenebilir. Önemli olan son olarak üzerinde anlaşma yapılan fiyat ve akdin peşin mi vadeli mi olduğunun kararlaştırılmasıdır.


Kadıköy'den Muazzez Hanım ve İki Arkadaşının Soruları:

Soru-1: Yalnızca Fatiha ve İhlas surelerini bilen birisi her rekatta tekrarlayarak namaz kılabilir mi?

Cevap: Sadece bir ayeti okuyabilen kişi o ayeti okuyarak namaz kılabildiği halde ihlas suresi 4 ayettir ve kamilen zammı sure olarak okunabilir. Her rekatte tekrarlamak üzere kılınan namaz da sahihtir. Aynı zammı sureyi her rekatta tekrarlamak özürlü olmayanlar (başka sure bilmeyenler ve unutanlar özürlü sayılır) için mekruhtur.

Namaza yeni başlamış bir müslümana yakışan en güzel iş bir an evvel Allah kelamından daha fazla sure ve ayet ezberlemek ve ibadetleri ideal ölçüde yerine getirmektir.

Soru-2: Sabah namazını ezandan ne kadar sonra kılabiliriz?

Cevap: Takvimlerdeki imsak sabah namazının girişini göstermektedir. Bir-kaç sene önce gerçek imsaktan 20 dakika önceye yazılıyordu (oruçta ihtiyat olması için) fakat artık imsak Fecr-i sadık denen tan yerinin ağarmaya başlaması anına rastlamaktadır. Rasulullah (s. a. s) sahur yemeğini kestikten sonra elli ayet okuyacak kadar beklemiş ve sabah namazını kılmıştır" (müslim, sıyam; 47

Sabah namazını imsaktan başlayıp güneş doğuncaya kadar kılmak sahihtir. Hanefî mezhebinde ortalığın ışımasına (güneşin doğmasından yarım saat öncesine) kadar tehir etmek müstahaptır, Efdal vakti yakalayayım derken vakit kaçırılmamalı, güneşin doğuşu da takvimlerdeki saat hesabına göre yapılmalıdır.


Mustafa Eren

Altınoluk Dersisi
1987 - Eylul, Sayı: 019, Sayfa: 029

Konu Adresi: http://www.dervisler.net/vade-farki-t30807.0.html





Paylaş facebook Paylaş twitter
 

Günah Günahı Çeker Kızım için dualarınızı bekliyoruz... ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 1.136 saniyede oluşturulmuştur


Vade Farkı.Güncelleme Tarihi: 25/05/20, 18:30 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) |Sitemap | Facebook | Twitter | İletişim