Vade Farkı - Akaid ve Fıkıh Bilgileri
Dervişler.Net Anasayfa

Forumda toplam 25.056 konu paylaşıldı... Bu konulara toplam 145.632 yorum yapıldı. Bugün 0 konu ve 4 ileti gönderildi.. Toplam : 22906 üyeli aileyiz.
Dervişler Mekanında, Vade Farkı, konusunu okuyorsunuz... Bu konu 3271 defa okundu.İsim benzeri konuları sayfanın altından takip edebilirsiniz.
Hayırlı paylaşımlar diliyoruz. Aradığınız konuyu bulamadıysanız bizimle iletişime geçebilirsiniz. Yazı alıntılarında kaynak(www.dervisler.net) gösterilmesi rica olunur.

Dervişler Mekanında paylaşılan en güzel konu:{Vade Farkı}   Okunma sayısı 3271 defa

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı furkan61

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 1.891
  • Konu: 675
  • Derviş: 507
  • Teşekkür: 9
Vade Farkı
« : 10/10/08, 21:32 »
    VADE FARKI
   Kemal Süleymanoğlu


   Vade Farkı Caiz mi?

   Vade farkı, alışverişte ödemenin belirli bir süreye yayılması sebebiyle ödenecek miktara ilave edilen fark anlamında kullanılır. Birisi helal, diğeri haram olan iki farklı vadelendirme işlemi vardır ve halk arasında her ikisine de “vade farkı” denilmektedir.
   
  Helal Uygulama
  Birincisi, bir malı vadeli olarak, peşin fiyatından daha fazla bir bedel ile satma şeklindedir. Böyle bir alışveriş caizdir ve helaldir.(1)
   Örnek: Bir esnaf, mallarını hem peşin hem de vadeli olarak satmaktadır. Peşin satışlarda belirlediği fiyatları, vadeli satışlarda kullanamamaktadır. Piyasadaki enflasyon buna müsaade etmemektedir. Bundan dolayı esnaf, vadeli satışlarda, enflasyonun sebep olacağı kıymet kaybını üç aşağı beş yukarı tahmin ederek peşin fiyatından farklı fiyatlar belirlemekte ve vadeli satışlarda bu fiyatları kullanmaktadır. Mesela, peşin fiyatı 10 milyon olan bir malı iki ay vade ile 12 milyona, dört ay vade ile 13 milyona, sekiz ay vade ile 16 milyona satabilmektedir.

   Örnekteki esnafın, vadeli satışlarda, peşin fiyattan daha fazla miktarda fiyat tespit etmesi caiz ve helaldir. Vadeli satışlarda vade dolayısı ile belirlenen ve peşin fiyattan fazla olan yeni fiyatlarla mal satmak, faizli bir işlem yapmak değildir. Önemli olan, bu fiyatların, normalin üzerinde olmamasıdır. Çünkü normalin üzerinde kâr sağlamak, tahrimen mekruhtur ve akitten (alışveriş anlaşmasından) sonra müşterinin talebi üzerine, yapılmış olan bu akit bozulabilir.

   Vadeli satışlarda satıcı, peşin fiyatı ile vadeli fiyatları ayrı ayrı belirten bir liste ilan edebilir.(2) Böyle bir durumda müşteri, listede belirtilen bir fiyatı ve vadeyi tercih edip satıcıya teklif eder. Satıcı da bunu  kabul ettiği taktirde akit (alışveriş anlaşması) meydana gelmiş olur.

   Vadeli bir satışın geçerli olabilmesi için satılan malın “mevcut ve belli” olması, satış bedelinin, vade ve taksitlerin belirlenmiş olması şarttır.(3)
   
  Haram Uygulama
   “Vade farkı” ifadesinin kullanıldığı ikinci mana ise, borçlu olan bir kimsenin borcunu ödeyememesi halinde alacaklısından yeniden süre istemesi ve alacaklısının bu süre için asıl borcun yanında ek bir para veya maddi menfaat sağlaması anlamındadır. Bu anlamdaki vade farkı kesinlikle faizdir ve haramdır. Kaynaklarımızda bu faize, “ribe’n-nesîe” denir.(4)

   Örnek: Satın aldığı bir malzeme için beşinci ayın birinde ödemek üzere 300 milyon lira borçlanan Selim, beşinci ayın biri geldiğinde içine düştüğü maddi sıkıntı sebebi ile borcunu ödeyememiştir. Selim, borçlu olduğu dükkan sahibi Hakan’a gidip, borcunun biraz daha ertelenmesini ister. Hakan da her ay için borç miktarının yüzde yirmisi kadar vade farkı almak şartı ile erteleyebileceğini söyler.

   Örnekteki Hakan’ın yeni vade sebebi ile istediği her ay için borç miktarının yüzde yirmisi, kesinlikle faizdir ve bunu alması haramdır. Selim’in de bunu vermesi haram olur. Selim, bütün imkanlarını değerlendirerek 300 milyon liralık borcunu ödemeye çalışmalıdır. Buna rağmen borcunu ödeyemediği taktirde beşinci ayın birinde 300 milyon liranın kıymeti ne ise, daha sonraki tarihlerde o kıymeti ödemek zorundadır. Yani alacaklı olan Hakan, alacağını daha sonraki bir tarihte, mesela sekizinci ayda tahsil ederken, beşinci ayın birinden itibaren enflasyonun sebep olduğu zararı Selim’e tazmin ettirir. Enflasyonun sebep olduğu zarar, faiz değildir; bilakis Hakan’ın asıl parasıdır.
   
   Önemli Bir Nokta
   Bu örnekte bir şeye daha dikkat çekmek istiyoruz. Borçlu olan Selim, borcunu zamanında ödemelidir. İmkanı olduğu halde borcunu ödemeyen kişi, Peygamber (A.S.) Efendimizin tabiri ile zulüm yapmaktadır (5); dolayısı ile zalimdir, borcunu geciktirmesi haramdır. Allah, zalimleri sevmez.

   Vadesinde ödenmeyen borçlarda, avukatlık, icra gibi masraflar borçluya aittir.(6) Çünkü borcunu geciktirerek bu tür işlemlerin yapılmasına o sebep olmuştur. Günümüzde, ödenmeyen borçlar için uygulanan vade farkının enflasyon miktarını almak helaldir. Çünkü bu, alacaklının asıl parasıdır. Fakat enflasyon miktarını sağlam ölçülere göre tespit etmek gerekir. Bu tespit edilemediği taktirde paranın kıymetini en iyi bir şekilde muhafaza edebilecek altın gibi başka bir ölçü kabul edilebilir. İslam alimlerinin bu konu ile ilgili görüşlerini, dergimizin Ağustos sayısında ele almıştık.
   

   1- es-Serahsî, el-Mebsut, c 13, s 8, Çağrı y., İstanbul 1983.
   2- es-Serahsî, el-Mebsût, c 13, s 8.
   3- İbn Hümam, Fethu’l-Kadir, c 5, s 466-469, Daru İhyai’t-Türas’l-Arabî, Beyrut; Şirbinî, Muğni’l-muhtâc, c 2, s 12-   21, Matbaa-i Mustafa el-Baba el-Halebî, Mısır 1958.
   4- İbn Abidin, Reddu’l-Muhtar, c 5, s 172, Kahraman y., İstanbul 1984.
   5- Buhari, İstikraz, 12; Müslim, Musakât, 34.
   6- Ticaret ilişkilerinde ilke olarak “malın teslimi ile ilgili çıkabilecek masraflar satıcıya, borcun ödenmesi ile ilgili çıkabilecek masraflar ise borçluya aittir.” Geniş bilgi için bkz: Hamdi Döndüren, Delilleriyle Ticaret ve İktisat İlmihali, s 254-257.

Konu Adresi: http://www.dervisler.net/vade-farki-t5124.0.html




Çevrimdışı mavi

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 2.494
  • Konu: 741
  • Derviş: 86
  • Teşekkür: 18
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #1 : 03/11/08, 01:53 »
Alıntı
İmkanı olduğu halde borcunu ödemeyen kişi, Peygamber (A.S.) Efendimizin tabiri ile zulüm yapmaktadır (5); dolayısı ile zalimdir, borcunu geciktirmesi haramdır. Allah(cc), zalimleri sevmez.

Allah (cc) razı olsun


Bulmak değil imiş bilmek, bilmek değil imiş bulmak, Evliyaya gönül vermek, rengine boyanmak imiş...

Çevrimdışı selametle

  • Üye
  • **
  • İleti: 53
  • Konu: 0
  • Derviş: 889
  • Teşekkür: 0
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #2 : 03/11/08, 11:45 »
Allah CC razı olsun insallah kurban önemli bi konu


BİR TUTAM GÜL KOKUSU KALIR GÜLÜ TUTAN ELDE,
ZANNETME Kİ GÜL YAŞARDİKENİN HİMAYESİNDE
DİKENİN İTİBARI GÜL SAYESİNDE....

Çevrimdışı Kalender

  • Mütevelli
  • *****
  • İleti: 5.704
  • Konu: 1190
  • Derviş: 1
  • Teşekkür: 212
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #3 : 03/11/08, 12:51 »
Çok hassas bir konu, faiz ve vade farkı birbirine çok karıştırılıyor. Hangi durumda faize giriyor, hangi durumda girmiyor hep tartışılmıştır. Allah (cc) razı olsun, burada açıklması yapılmış, emeğinize sağlık.
Baki muhabbetle. :X06 X:33X



"Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından birşey kaybetmez." Mevlana (K.S.)

Çevrimdışı H Kenan

  • Üye
  • **
  • İleti: 59
  • Konu: 2
  • Derviş: 1024
  • Teşekkür: 0
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #4 : 03/11/08, 18:21 »
Madem öyle, taksitli alisverisi haram zannediyordum, herseyi taksitle alirim.  :X43


ataş yanmayınca duman mı tüter

Çevrimdışı karakutu40

  • Yeni Üye
  • *
  • İleti: 21
  • Konu: 2
  • Derviş: 1868
  • Teşekkür: 0
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #5 : 03/11/08, 19:55 »
Allah razı olsun kurbanım güzel açıklama yanlız bu anlatılana göre krediyle ev alabilirmiyiz? anlatılana göre taksidi geciktirip faiz bindirmek haram. yarbaydan dinlediğim kadarıyla krediyle ev alınmaz. burdaki fark kredimidir. yani evi sahibinden senetle alırsak helalmidir? aydınlatırsanız seviniriz kurbanım


RABBİN İLE ARANDA, SEN KENDİN VARSIN. KENDİNİ ARADAN ÇIKAR. İŞTE O ZAMAN, O'NU GÖRÜRSÜN!

Çevrimdışı Kalender

  • Mütevelli
  • *****
  • İleti: 5.704
  • Konu: 1190
  • Derviş: 1
  • Teşekkür: 212
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #6 : 03/11/08, 21:13 »
Kurbanım fetva sorularını burada sormayınız. Sadatların görevlendirdiği Dr. Dilaver Selvi hoca fetva konularına cevap vermektedir. Dilaver hocamız mesai saattleri içinde Semerkandda bulunmaktadır. Semerkand dergisinden iletişim telefonunu arayarak Dilaver hocayı isteyiniz. Fetva sorularını kendisine danışının. Konuyu daha sonra bizimle paylaşırsanız seviniriz. Biz de istifade etmiş oluruz.
Selametle.. :X06 X:33X



"Bir mum, diğer mumu tutuşturmakla ışığından birşey kaybetmez." Mevlana (K.S.)

Çevrimdışı Güllere Hasret

  • Dervişkolik
  • *****
  • İleti: 4.296
  • Konu: 1265
  • Derviş: 364
  • Teşekkür: 121
Ynt: Vade Farkı
« Cevapla #7 : 03/11/08, 21:23 »
Allah razı olsun kurban, güzel bir konu...Vesselam!... :X06 X:33X :X06




Paylaş facebook Paylaş twitter
 

Nöbetçi VUSLAT (: ...sevdiğini göster... ||semerkandyayin| semerkand.tv| semerkandradyo| semerkanddergisi| semerkandaile| mostar| semerkandpazarlama| sultangazi.bel.tr| sitemap| Arama Sonuçları| Dervişler Mekanı| Wap| Wap2| Wap Forum| XML| Rss| DervislerNet/Facebook | DervislerNet/Twitter | Forum İletişim| |||www.dervisler.net 0.152 saniyede oluşturulmuştur


Vade FarkıGüncelleme Tarihi: 12/11/19, 19:51 Dervisler.Net © 2008-2014 |Lisans(SMF) |Sitemap | Facebook | Twitter | İletişim